Spöket på Raynham Hall.

Raynham Hall sägs vara hemsökt av ”The Brown Lady”. (Som nu får heta ”bruna damen”, detta är ju faktiskt en svensk blogg.)
Hon ska ha hållit till där sen längre än 250 år tillbaka.

Bruna damen har setts otaliga gånger genom årens lopp.
En av de mest kända historierna är från början av 1900-talet när George IV som då var regent besökte Raynham Hall. Han vaknade mitt i natten och såg en kvinna kläd i brunt stå vid sängen. Han blev så rädd och sa att han inte tänkte stanna en timme till i ”detta förbannade hus”.

Här är en bild av Raynham Hall, det förbannade huset…

Hon visade sig även julen 1835 (Bra lärdom, det är inte bara under halloween som spöken är i farten!) Då sågs hon av Colonel Loftus. Han såg henne först i korridoren. När han kom emot henne försvann hon ner för trappan. Tillskillnad från George IV så stannade Loftus kvar. Han såg bruna damen igen en kväll senare i trappan. Då bar hon en lykta.

1936 efter att ännu fler personer sett henne så anställdes en fotograf, Indra Shira som skulle ta foton av Raynham Hall. Då togs ett av det mest känd spökfoton någonsin.
Vem var modellen? Vår brunklädda vän såklart!
Shira såg spöket i trappan. Han sa åt sin assistent att ta bilden.
Hans assisten Mr. Provand. Provand såg det inte själv men tog bilden i den riktning Shira pekade.

Bilden är här under.

När bruna damen levde var hennes namn Dorothy Townshend. Dorothy gifte sig med sin ungdomskärlek när hon var 26, Lord Charles Townshend.
Enligt en legend så blev hon älskarinna till Lord Wharton. När Charles upptäckte det så höll han henne instängd i hennes hem. Det är inte känt hur hon dog men vissa säger att det var av brustet hjärta. Andra att hon dog efter en tids sjukdom eller att hon föll ner för en trappa.

Nu var det ett tag sen hon sågs. Vissa påstår att hon har flyttat och börjat spöka på Sandringham House istället.
Själv så hoppas jag att hon fått frid i själen.
Vad tror ni?

Imorgon fortsätter spökveckan!

27 svar

  1. Haha tackar! Den var faktiskt riktigt god. 😛
    Väldigt intressant inlägg förresten. Bilden är ju riktigt läskig! Jag hoppas också att hon har fått sin frid.

    • jag är bara 10år men det är ju så spännande (:

      • Hej Rasmus!
        Ja, visst är det spännande! 🙂 Tycker att det övernaturliga är typ det mest intressanta ämnet av alla. ^_^

      • Hej jag är också bara tio snart elva ok tycker detsamma som du rasmus!Älskar det övernaturliga och tycker facktist synd omd de ibland…men inte när de är hemma hos mig nä!:S

  2. Man får väl hoppas att hon har fått frid =)
    När jag jobbade natt på en herrgård så var det också en dam som ”spökade” där, jag såg henne aldrig men kände av hennes närvaro och det var inte alla nätter jag var välkommen att stöka på herrgården mitt i natten, ibland kände jag ovälkomna vibbar medan andra nätter gick bra.
    Jag kan tala om att det inte alltid var kul att jobba helt ensam där mitt i natten ibland

  3. åh! Spännande historia! Älskar sånt här, kan inte låta bli att tro att det är sant. 🙂

    Ja, jag vet. Men filmen kanske är bättre enligt dig. Vi får hoppas det. 🙂
    Kram!

  4. Sånt här är spännande med andar och spöken..helt besatt av ghost whisperer den serien hehe. Hoppas damen har fått frid, kanske inte så roande att gå runt i ett hus själv i många år sådär hehe…

  5. spännande att lösa 🙂

  6. Sv: Haha jaa, man behöver verkligen börja fundera på julklappar nu. Då kanske man har ett hum om vad man ska köpa till folk, så slipper man bli stressad över det lite längre fram..

  7. ja en extra timme är väl aldrig fel. Säskilt inte om man har något speciellt inplanerat. Det finns inte mycket som slår att inte behöva stressa
    ja vi får väl verkligen hoppas att hon har fått frid isjälen nu, tänk att leva i 250 år :S

  8. Ja, det hoppas jag också att hon fått! 🙂 Bilden är helt galet läskig, coolt att man kan fånga sådant på bild.
    Påminner mig om en spökdokumentär jag såg när jag var liten, på femman^^. Dock vet jag inte om jag ska tro på just den dokumentären direkt, men riktigt läskig var den. Typ spöken som försökte mörda människor och grejer. Tror dock inte att det finns onda spöken. Inte särskilt många iaf.
    🙂

  9. Vilken läskig bild… jag tycker det är ruskigt intressant med spöken o andar men är inte så säker på att jag skulle vilja möta någon själv…

    Happy Halloween på dig 🙂

  10. åhh…vad läskig bild:Oär det värkligen en riktig bild på ett spöke:O jag skulle aldrig våga gå int i det huset…

  11. vad läskit

  12. Är så feg att jag höll handen för bilden, hehehe…

  13. Kolla in denna länk: http://www.aftonbladet.se/bostadinredning/article13830498.ab .

    I den artikeln kan man läsa om det brittiska spöknästet Stanhope Old Hall i Durham i England. Huset, som har 10 rum, är till salu, står det i artikeln. Till det facila priset av 10 miljoner kr.

    Som hittat, alltså. ;o)

    Ska vi slå till, Miss Magic Girl, och köpa detta spännande spökhus? 10 mille kan vi väl snyta fram ur ena rockärmen lätt som en plätt?

    Alltnog, det spöke som huserar i detta gamla hus kallas för Grå damen.

    Undrar just om hon kan vara släkt med Bruna damen?

    Vet du något om ett eventuellt släktskap, MMG?

    Du brukar ju ha bra koll på spöken runt om i världen.

    En sak är säker. Den eller de som köper bostaden bör inte vara färgblinda, ty då kan det gå illa. Tänk om Bruna damen var på besök och man kallade henne för Grå damen? Då skulle hon kunna bli skitsur och det hela ta en ända med förskräckelse.

    FDETDA: Du gillar ju att klä dig i svarta kläder, MMG. Kanske du skulle kunna göra succé som Svarta damen? Och exempelvis dricka te tillsammans med de två andra damerna i detta spöknäste.

    Varvid jag fladdrade runt kring bordet som en annan osalig vålnad eller ande och fyllde på med mera te i era tekoppar eller temuggar allt medan ni tre satt och diskuterade hur ni ska gå till väga för att skrämma skiten ur så många läsare av din sajt som möjligt nu till den kommande Halloweenhelgen.

    Vad tror du om det?

    • Hej bbnews!
      Ja! Jag tycker absolut att vi slår till! Tio miljoner blir nog inga problem.
      Jag känner en som känner en grip. De djuren är ju bra på att hitta guld. Så där kan vi säkert fixa pengarna. 😛
      Grå damen kan säkert hjälpa oss också. Jag är faktiskt lite bekant med henne. Hon är en av bruna damens närmaste vänner.
      Dock så tror jag inte att de är släkt efter vad jag vet.
      Ha, ha 😀 det där med att blanda ihop färgerna kan vara farligt. Bruna och Grå damen talade inte med varandra på flera veckor efter att ett sådant misstag skett.
      Nu har de slutit fred igen eftersom jag förklarade att de ju inte kunde bli arga på varandra för ett misstag en helt utomstående person gjort.

      Jag planerar en karriär som svarta damen efter min död. 🙂 Men tillsvidare så låter planen att flytta in i Stanhope Old Hall och ha tebjudningar med de andra som en mycket god idé.
      Du behöver inte passa upp på oss dock. Du är varmt välkommen att sitta med och dricka te och diskutera. 🙂

  14. Kan jag låna några bilder?:)
    Till ett skolarbete!

    • Hej Anonym!
      Jo då det går bra att använda till det. Bilderna tillhör inte mig eller så. Men jag använder bara dem som inte tillhör nån. 🙂

  15. Hej, få fler bilder på spöken. 🙂

  16. Snälla, jag ber. Kanske på Michael Jakson med ? ^^

    • Hej Fanny!
      Självklart kommer det komma fler inlägg med spökbilder så fort jag hittar nån bra. 🙂
      Har ganska höga krav på spökfoton innan jag tycker de är värda att visa upp… ^^
      Ha, ha hur vad har Michael Jakson med detta att göra?

  17. Den näst första bilden står det om på ungafakta man vet inte om det var bluff eller på riktigt jag tror att det var en bluff förlåt men som ni nog vet tror inte jag en minut på att spöken finns

    Älskar den här bloggen 🙂

  18. Dorothy Townshend (Walpole) föddes 18 September 1686 vid Houghton Hall. Hon var den trettonde barn till Robert Walpole och Mary Burwell. Någon gång före jul 25, 1713, gifte hon sig med Charles Townshend, 2nd Viscount Townshend och blev hans andra hustru. Hon dog under mystiska omständigheter eller möjligen av smittkoppor den 29 mars 1726.

  19. Att hon är ett spöke är baserat på rykten om att hon fångades i en affär med Thomas Wharton, av Wharton (en välkänd kvinnokarl) före äktenskapet till Charles och berättade aldrig det för honom, hon sägs ha möjligen blivit inlåst i Raynham Hall innan en falsk begravning ägde rum. Hon påstås vara identiteten The Brown Lady of Raynham Hall och förment spökar Houghton Hall och Sandringham House också.

Kommentera

