Har det funnits älvor?

I folktro har älvor varit kvinnliga andeväsen. Tidigt om mornarna eller sent om nätterna kan man se dom dansa över ängar, fält eller mossiga marker. Jag har själv tyckt mig se älvor vid flera tillfällen när jag har sett ut i dimman…

I skottland trodde man på älvor långt in på 50-talet. Men då var de inte de snälla älvor som man sett i böcker och på film. Onej, det var mer onda varelser som kasade förbannelser eller kidnappade folk.



En som hette Sir lain Noble sa:
There’s no question that they existed. We have two fairy houses quite close by and we have records of conversations between fairies and people on the island.
Vad älvorna är för några är oklart.
Kanske var de fallna änglar eller dödas själar. Eller onda/goda naturväsen.

När jag tänker mig älvor så känns de nästan genomskinliga och inte som ett väsen av kött och blod. Men 2004 så hittades ett litet skelett som tros tillhöra en älva på en Indonesisk ö. Skelettet hittades i en grotta och såg ut som en människa fast pyttelitet. Efter denna upptäckt kom frågan om myter om älvor faktiskt har verklighetsbakgrund.
Jag vet inte om skelettet var äkta eller en bluff. Jag hoppas att det var en bluff i detta fall. Jag tycker bättre om tanken på älvor som andeväsen.
Som goda, inte sådär läskiga och onda.

Vad tror ni?

39 svar

  1. Bra post. 🙂 Det är konstigt att älvor har framställts som onda, jag tycker att de låter så gulliga, söta och snälla. 🙂 Det är de i alla fall i alla tecknade filmer ^____^
    Ha en bra dag 🙂
    Kram

  2. jag håller med dig! bra skrivit! 😀

  3. Dem är goda! Man kan nästan bli lite sur på att nån tror att dem är onda!

  4. Åh, vet du om det finns någon bild på älvskelettet?:O

  5. min farmor har älvor på baksidan =)
    det ligger en stor skog där, där bor det både tomtar, troll och älvor! =)

  6. Jag har sätt 3 älvor komma ut ur dimman när vi gick promenad.
    Jag gick med några kompisar och så gick vi i skogen då kommer det en äng och så ser vi en älva flyga upp mot himmlen, vi börgar skrika och springa där ifrån. Då kommer det upp 2 älvor till från dimman på ängen. Då stannar vi och kollar. Dom lyser som lampor och doms vingar är genomskinliga!!! Och mkt bra skrivet!!

    • Hej Mikaela!
      Tack så mycket!
      Vad spännande att få höra om di upplevelse! Låter fantastiskt! Vad häftigt att ha varit med om något sådant.
      Men jag förstår att ni blev rädda också. Men bra att ni stannande och tittade ändå.

  7. Älvor är nog varken eller goda eller onda. Lite mittemellan, men ska nog dock aldrig lita på dem. Sålänge man håller sig väl och artig med dem så brukar det gå bra. Men helst ska man hålla sig på avstånd och aldrig tacka ja till att dansa med dem! Älvfolk har jag alltid haft respekt för och lite läskiga tycker jag nog att de är 😛

    • Hej Amanda!
      Jo, du har nog rätt. Älvor är lite mystiska så det är lika bra att vara försiktig med dem.
      Men de är vackra att se på avstånd. 🙂

  8. Jag tror på alla möjliga slags älvor. Dels såna som hjälper olika varelser i sina vardagar. Har gjort ett forum-inlägg om det:

    http://missmagic.forum24.se/missmagic-about44.html

    Men jag tror även på älvor som gör helt andra saker. Ska inte tråka ut med att skriva alla slags älvor jag tror på men kan säga som så att olika slags älvor är mitt favoritämne att skriva om om man får välja att skriva om vad som helst i skolan =D Jag gillar att skriva om det för då kan man kombinera fakta och sina egna tankar väldigt väl =D Har de funnits? Ja och de finns ;D Det är jag hundra på (trots att jag aldrig sett någon)

    • Hej Rebecka!
      Kul! Ska läsa din tråd snart. 🙂
      Jag tror också på älvor! Och jag håller med om att det bästa är att blanda fakta med sina egna idéer när man skriver. 🙂

  9. Riktigt coolt!! Tack för bästa bloggen!! 😀

  10. jag har läst en bok där det står att för alla förutom dem med ren själ ska älvorna synas som insekter och fåglar. Jag själv tror mer på myterna med älvor som andeväsen. låter mer verkligt och mystisk på något vis 🙂

  11. Åh, jag älskar älvor och har alltid trott på dem så länge jag kan minnas 🙂

  12. Jag älskar också älvor.Det är första gången som jag är på den här sajten men jag gillar den redan jätte mycket!

  13. Jag tror absolut på älvor. Spöklika, små, vita och lite genomskinliga älvor i tunna klänningar som dansar i ring om natten/gryningen och sprider ett lysande vitt dis. Det är så jag tänker mig dem. Jag kan inte säga om de är direkt onda eller goda, de bara finns där, som en del av naturen.
    På vårt sommarställe finns det en speciell sten en bit bort från huset. Morfar har berättat för mig om att hans far påstådde sig ha sett älvor (så som jag beskrev dem) dansa runt stenen på natten. Jag gick faktiskt upp mitt i natten en gång för att se dem dansa men såg inget… Stod vid fönstret rätt långt ifrån och vågade inte gå ut i mörka skogen ^^ Men jag tror fortfarande stenhårt på att de finns där. Funderar på att se efter någon sommarnatt igen, och gå närmare, om jag vågar…

    • Hej Elsa!
      Vad spännande med älvstenen! Ja, du måste verkligen ta en närmare titt om tillfälle ges. 🙂
      Jag tror också på älvor. Håller med om att det bästa är att se dem som en bit av naturen. Förmodligen är de kanske som människor.
      Det finns både trevliga och otrevliga.
      Men jag tycker att i folktro gör det dem extra intressant att de ses som ”onda”. Gör historier om dem lite mer mörka och kusliga.
      Men egentligen så tror jag att det finns goda älvor också. 🙂

      • Jag håller på att skriva en fantasy roman om en tjej som blir förälskad i älvornas kung. Det blir dock ej älvor som liknar något ur några sagor(inte ens ur gammal folktro!!!). Å nej jag har läskigare saker på gång~_^ Grymt inläg^_^

    • Vad du är lyckligt lottad, en egen äldste. Jag vill tro din morfar, men jag tror inte alla kan se vad han såg.
      Inget illa i det, som ett mkt litet väsen i en stor värld, har de All rätt att vara sk skygga & känner sig nog mer manade till kontakt m dem s tror önskar el vet att de finns.

      Much Love

      Anette

  14. Jag tror på älvor eftersom att jag har läst kommentarer det känns läsligt jag har alltid trott att de är snälla varelser för att i böcker är älvor väldigt snälla.TACK FÖR ALLA ERA KOMMENTARER!

  15. tror du/ni kanske att dimman lite efter gryningen kan vara älvor?

    • Det tror jag absolut! 🙂

    • I dimman i morgondagen i skenet utav månen, undrar om dessa väsen bara är skygga, kanske bara önskar visa sig för dem som tror!
      Själv älskar jag närheten till naturen och alla dess underbara varelser. Djuren är väl underbara, att känna och ej alltid behöva tala..

      Mvh
      Anette

  16. Wow! Jag tror det finns…

  17. Det finska faktiskt älvor wow

  18. Skelettet kan ju ha tillhört ett barn. Hur kan vara säker på att det är en älva?

  19. Det är ju nåt som kallas Homo Florensis, inte älvor! Det är typ små människor, kolla på Wikipedia. Vad har fått de att tro att det var en älva?

  20. Men skeletten kan ju vara kvar efter 12 000 år!

Kommentera

