Det mytomspunna Stonehenge.

13 km nordväst om staden Salisbury i England ligger europas mest berömda byggnadsverk. En cirkelformad stensättnig kallad Stonehenge.
Det betyder: ”De hängande stenarna” på fornengelska.



Monumentet fascinerar många pågrund av dens obegripliga byggnads teknik.
Det känns föga troligt att primitiva bönderna i England på stenåldern skulle ha klarat det.
De byggdes troligen mellan 2500f.kr och 2000f.kr.
Vissa anser att det är byggt i etapper med några hundra år mellan.
Vissa tror att det byggdes av kolonister från Egypten.
Eller, som vanligt, aliens!

En stort debatt satte igång 1963 om stonehenge när astronomen Gerald Hawkins gav ut boken: Stonehenge Decoded.
Där skrev han att ett stort antal linjer och markeringar tydde på att stonehengne hade använts för att förutspå sol- och månförmörkelser.
Vilket skulle betyda att de som byggde det måste ha haft stora kunskaper om astronomi.
Mycket var mest god vilja men en hel del stämde också.
Tillexempel så ger stenarna svar på soluppgångar och solnedgångar och även månens upp- och nedgång.

Vad kan Stonehengne ha används till då?
Oj, ja där finns det många teorier.
Vissa tror att det var ett antikt observatorium. Medan andra tror att det var en landnings plats för utomjordingar.
Eller en plats för soldyrkan och en helig plats för ritualer och begravningar.
Eftersom det funnits så länge kan ju flera stämma vid olika tider.
Andra säger att det var samma byggnads mästare som bodde på Atlantis som även byggde Stonehengne. Ni kan läsa om Atlantis i denna etikett också.

I dag så cirkulerar det många ryckten om den magi som finns kvar vid denna mystiska plats.
Jag tror inte att vi ännu vet stonehenges verkliga hemlighet.
Jag hoppas att vi gör det en dag och att jag får tillfälle att åka och kolla in den någon semester.

26 svar

  1. Trevlig Helg 🙂

  2. Fascinerande byggnadsverk, absolut! Men att Stonehenge skulle vara gammal visste jag inte tidigare. O.O

  3. Vilken fin blogg du har, så speciell 🙂

  4. Hej svejs. Hoppar in en snabbis och skickar ett litet snabbt hej då och ha det bra kommentar tills vidare. Förhoppningsvis har vi internet snart i vår nya boning. Kram kram

  5. okej. 🙂 det verkar som det gav resultat

    var får du all insperation om vad du ska skriva om i bloggen. Jag lider ofta av ide torka, har du något bra tips?

  6. okej 🙂

    jag älskar alla bilder du har. hittar du dom på google?

  7. Vad roligt att du tycker om bilderna, tack 🙂 Jag tycker om hösten, vilket säkert märks. Vad roligt ifall hemligheten om stonehenges kunde avslöjas.

  8. Väldigt intressant inlägg… Det är väldigt facinerande alla dessa stora saker som är gjorda för så många år sedan.. Hur klarade de av det?? Ser fram emot nästa inlägg. Ha en underbar helg. Kram Lotta

  9. är det du som fixar dom i photoshop eller är dom redan så när du hittar dom. Vad menar du?

  10. okej

    tack. som du ser övar jag mig också. men jag har inte photoshop, använder paint.NET. har precis fixat ny design förresten, själv 🙂 *stolt

    ha en bra kväll

  11. Åh det hade verkligen varit kul och intressant att åka dit! 🙂
    Vart hittar du all fakta förresten? Det är ju jättekul att läsa!

  12. Du som verkar gilla fantasy, har du kollat in catahya.net? 🙂

  13. ah oki 🙂

  14. JA jag skulle vilja åka och kolla på stonehenges en dag med 😀 det skulle vara häftigt 😀

  15. Jag har sett Stonehenge i verkligheten. Sommaren 2006.
    Det var verkligen helt obeskrivligt vackert och underbart. Intressant.
    Jag är helt övertygad om att det är någonting magiskt med just den platsen, för den är verkligen speciell.
    Jag rekomenderar verkligen att du åker dit någon gång och tar en sån där guidad tur. Stonehenge ligger också i närheten av den underbara staden Salisbury, där de har en otroligt vacker kyrka.
    Kram,
    Fröken Svår

  16. Fastän alla mina gånger i London har jag inte lyckats göra en avstickare dit ännu.. men en dag ska det bli av.
    Canterbury Cathedral har jag varit i däremot, men annars bara London

  17. vet du om att det även finns en liknande, men mindre, stensättning i skottland. Craigh da nun

  18. ailiens kanske byggde dom om en freds gåva.

  19. Kom att tänka på en riktigt kul bok när jag läste detta 🙂
    Framtidens paradis, jag tror du skulle gilla den ^^

    I den är det en höna, egentligen är det en utomjording som bor i en hönas kropp, som har skapat stonehenge för att roa sig själv med människornas reaktioner :p

    Allt liv, och annat, på jorden är hönans verk också x)

    Verkligen värd att läsa ^^ Inte precis den seriösaste bok men rolig är den 🙂

  20. Jag tror att magin finns i Naturen, och månen, solen stjärnorna etc. De 3 platser jag anser mest magiska är Bermudatriangeln, Atlantis, och Stonehenge 😀

  21. dom har kommit fram till vad det är för något nu. säger dom iaf xD

    kommer inte ihåg exakt men det va nånting om att det handlade om de döda.
    de hade hittat nåt liknande på madagaskar (har jag för mig) där det även i närheten fanns en liknande sak fast med träpålar. så ett stycke stencirkel och ett stycke träcirkel
    träet sades symbolisera liv och sten död.. nåt liknande -slår på mig själv för att jag inte riktigt kommer ihåg- ><

    och dom hittade faktiskt en bit bort från stonehenge ett ställe där det varit en sån träcirkel. och dom hittade massor av ben vid stonehenge med vilket tydde på att det va en begravningsplats.
    hur dom fick dit stenarna har jag för mig att de använde nån rullförflyttningsteknik.. som jag inte riktigt kan beskriva.
    men jag ahr för mig att det va en "träplanka" med skåror i där dom lagt kulor och ovanpå det här hade dom lagt stenblocken så det rullade fram.. ochs jälvklart fick man dra ordentligt med för attd et skulle flyttas.
    lite tråkigt men det visar vad människor kan lyckas med om vi bara vill.
    såg det på vetenskapens värld tror jag o.o jätte intressant i vilket fall.
    och man kan ju alltid drömma att det användes som mer oxå 8D

    • Hej Eden!
      Intressant! Tack för informationen!
      Det är ju svårt att någonsin veta säkert hur det var. Tror att det alltid kommer komma nya teorier om det.
      Har hört om de där flyttningteknikerna innan men jag är ändå lite skeptisk.
      Det kan ju ha gått till så men samtidigt så är det ändå väldigt underligt hur de lyckades med så tunga stenar som måste fraktas så långt…
      Men än så länge är det i alla fall den troligaste förklaringen.

Kommentera

