Klarar du Sfinxens gåta?

Sfinxer vaktade skatter och tempel.

I en grekisk Oidipos-saga satt den utanför Thebe och frågade förbipasserande en gåta. De som inte kunde lösa gåtan rev hon sönder. Oidipos var den första att lösa gåtan, och den sista.
Sfinxen blev så arg över att någon lyckats lösa den att hon rev sönder sig själv.
Wow, tur att man inte har sådant humör…
Vad var hennes gåta då?
Jo: ”Vilket djur går på fyra ben på morgonen, två på dagen och tre på kvällen?”.
Ja, det är något att fundera på.
Lösningen står längst ner på detta inlägg.
Jag kan avslöja att jag inte lyckades lösa den men tyckte att jag borde det när jag hörde svaret.
Okej, tänk noga. Fel svar kan vara ödesdigert om du har en Sfinx i närheten.

Sfinxen är en symbol för rikedom, makt, visdom, mysterier, gåtor, sanning, enhet och hemligheter.
Den hör ihop med den egyptiska solguden Ra.

Den mest kända Sfinxen är Sfixen i Giza, sydväst om Kairo i Egypten.

Så då var det dags för svaret på Sfinxens gåta.
Beredd?
Har du tänkt så det knakar?
Okej, svaret är: människan går på fyra ben i sin levnads morgon, två som vuxen och tre ben med käpp på sin levnads kväll.

Ja, Oidipos var inte så dum.

32 svar

  1. Tack så mycket. 😀
    Lite kul ska man väl få ha här på hösten, så då kan man ju passa på att shoppa lite hehe

    Allt bra med dig då?
    Jättefin klädkollektion du har lagt ut! Något du tänker sy upp eller?

  2. Hehe tack,men ja gillar ej bilden..ser fjompig ut hehe..kan mycket mycket bättre! 🙂 spännande en klädcollection 🙂

  3. jo det är det:)

  4. Jag gissade att det var människan 😀 fast inte exakt tolkat som det skulle vara haha

    svar: Paris är otroligt vackert, åk dit om du inte varit där.Man vill bara fotografera hela tiden..

  5. den där frågan kunde jag 😛 har hört den förut =)

    kul att du skrev om sfixen de var roligt att läsa om 😀

  6. Ja, visst är de 🙂

  7. jaså tack så mycket, kul att höra att du tyckte om dom. fin blogg du har förresten!

  8. Ja då kanske det får bli London då 😀 allt väl denna kväll? själv är ja super rastlös // kram

  9. http://www.bettiesgalleria.com/ hittade jag den på, men den är väldigt liten men då kom jag på den smarta idén att man kanske kan sätta den på en kedja och hänga runt halsen eller bara ha som gullig prydnad 🙂

  10. Ja han var smart det kunde jag inte gissa 😀

    Föresten……Tack du hjälpte mig med läxan

  11. Jag är inte bra på att lösa gåtor men den här löste jag faktiskt ganska snabbt själv 😀 Jag tänkt ehelt enkelt att det måste vara enklare än man tror 😛

  12. Jag tror att det är en människa!

  13. den gåtan har jag löst förut när jag var typ 8.

  14. jag gissade rätt 😛 men det var dock en vild gissning

    • Hej Anonym!
      Ja vad coolt! Vild gissning eller inte, huvudsaken är att det var rätt och att du klarade dig från sfinxens ilska! 😉

  15. haha jag gissade människan vet inte varför! xD

  16. Haha det tog några sekunder för mig att komma på svaret 😀 Det var nog mest för att jag har hört gåtan och svaret förut ^^

  17. I min bok om mystiska väsen står det om sfinxar. Där står det att sfinxar gärna äter människokött men avstår i utbyte mot en gåta. här är några kluriga

    1: Nosen på Nessie. Ändan på Kraken. Början på nollan och slutet på mannen.

    2: De kommer fram på natten, de försvinner på dagen, aldrig ses de i solen men i skenet från månen. Vilka är ”de”?

    3: En underlig bok jag såg, dess förord kom efter dess epilog, dess index fanns i första halvan. Vad kan det vara?

    4: Vad kan du få men inte ge?

    5: Min första finns i sömnig men inte i trött, min andra finns i fuktig men inte i blött, min tredje finns i monster men inte i odjur. Min sista är ett kryss, vad kan jag vara?

    6: De har varken hud eller fjädrar. Varken fjäll eller skelett, men de har tummar. vad är de?

    SVAR: 1: bokstaven N. 2: Stjärnorna. 3: En ordbok. 4 : En sjukdom som inte smittar. 5: Ordet SFINX.
    6: Handskar

    Det var lite gåtor 🙂

  18. förlåt, gåta 5 ska vara så här:

    Min första finns i sömnig men inte i trött, min andra finns i fuktigt men inte i blött, min tredje finns i osis men inte i otur, min fjärde finns i monster men inte i odjur. Min sista är ett kryss, vad kan jag vara

  19. det här var ju bara puckat villken du hemsida asso jag vill inte vara taskig men ändå….

  20. jag tänkte på människan, men inte så. Min bror frågar mig hela tiden ”vilket djur går på 4 ben sen 2 ben som sist går på 3 ben?” Och de var exakt samma svar! JAg tänkte på de, men sen tänkte jag på dedär med kväll och morgon. Joo de var en klurig gåta ^^

  21. ”Jätteorginell” gåta, har kunnat svaret så länge jag kan minnas… 😛

  22. Ungefär lika länge som jag har kunnat: ”Vad är det som går och går men aldrig kommer till dörren?”.

Kommentera

