Drömfångare.

Många har väl en drömfångare över sängen eller åtminstone sett en hos någon annan.
Man använder drömfångaren för att sila bort mardrömmar. De dåliga drömmarna sägs fastna i nätet och försvinna i och med dagsljuset. Medan de bra drömmarna går genom nätet och följer fjädrarna ner till den sovande.



Nästan alla kulturer har lagt stor vikt vid drömmars betydelse. Inte så märkligt.
Nätet i drömfångaren står för universums ordning och skapelse. Alltså inte bara för drömmar.
Den är också sammankopplad med respekt, kärlek och heder för det levande.

Enligt en gammal legend så var en man uppe på ett högt berg när han fick träffa läraren i visdom, Iktomi, som tagit formen av en spindel.
(Lärare i visdom. Trevligt jobb)
Medan spindeln berättade visa saker för honom så gjorde den ett nät som den gav honom och sa: ”Se, nätet är en perfekt cirkel men det finns ett hål i mitten av cirkeln. Använd nätet för att hjälpa dig själv och ditt folk att nå era mål och utnyttja era idéer, drömmar och visioner. Om ni tror på den stora anden, så kommer nätet att fånga din goda idéer – och de dåliga går genom hålet.”

Alltså så är drömfångare bra till mer än att bli av med mardrömmar.

Jag tror verkligen på drömfångarens kraft.
Jag hade så pass många mardrömmar förut att nästan jag var rädd att sova.
Så skaffade jag en drömfångare och på en gång så försvann mardrömmarna.
Vissa avfärdar det som ren övertro. Men om man tror så starkt på denna manick så ens mardrömmar försvinner så tycker jag fortfarande att den funkar. 😉

Jag har inte känt behov av att göra det själv men vissa säger att det kan vara bra att rena sin drömfångare ibland genom att tända lite torkad och smulad Salvia på ett eldfast fat. Sen sveper man drömfångaren genom röken.
Man kan också använda rökelse.

Vad tror ni om drömfångare? Fungerar dom? Har ni kanske själv en?

68 svar

  1. Drömfångare är väldigt vackra saker. Om jag direkt tror på dom vet jag inte. Har aldrig direkt funderat på saken något närmare. Men tror att det finns nog något sandkorn av sanning i dens historia.

  2. Vinn ett handgjort halsband!
    Halsbandet kommer från Finasmycken.nu
    Det är givetvis helt gratis att delta!

    Mer information i detta inlägg:
    http://egowar.blogg.se/2008/september/vinn-ett-halsband.html#comment

    LYCKA TILL!

  3. Tack. Men vill gärna bli bättre. =)

  4. Saknar min drömfångare!
    Borde köpa en ny får det va verkligen en bra sak att ha spec när man har problem med sömnen!

  5. sv: tack tack 🙂

    mamma har haft en drömfångare vet jag, men om jag tror på de vet jag inte. fina är dom iaf 🙂

    ha det bra

  6. Låter spännande det där… Lyckligtvis brukar jag inte drabbas av mardrömmar så ofta. 🙂

    Sambon blev snabbt av med sin förkylning och sen fick jag den… Jag är tyvärr fortfarande förkyld. Men febern och huvudvärken är väck i alla fall. Skönt det. Hoppas allt är bra med dig.

  7. åh vad bra ju!!! haha de e alltid kul o kunna va till hjälp! åh.. jobbet kallar o rasten e slut.. puss på dej! Kinga

  8. Jag har provat under en period med mycket amrdrömmar men tyckte inte att den fungerade. Men jag är väldigt intressad av sådant… Kanske var din bättre gjord än min 😉

  9. Hihi. Tack så mycket. 🙂 Det är på bättringsvägen. 🙂
    Trevlig helg!

  10. Jag skulle nog behöva en sådan. Jag har nämligen sjukt ofta mardrömmar. Och om jag slapp dem skulle jag må mycket bättre 😦

  11. Hmm… det är svårt, jag har haft en drömfångare i nästan halva mitt liv, vet inte om det funkar men har inte så många mardrömmar;) jag har hört att man ska blåsa bort drömmarna som fastnat, utomhus, och stänga ute domXD men din salvia version verkar trovärdigare.

  12. har en som jag tycker funkar faktiskt =)
    måste också passa på att säga detatt det är extremt vackra bilder du har vid sidan av din blogg =)

  13. Tack så mycket Bella!
    Kul att du gillar dom!
    Jag samlar och är hela tiden på bildjakt 🙂
    Fina bilder ger mycket inspiration.

  14. Jag tror ganska mycket på drömfångare. De är också jätte fina. Jag har faktist inte en drömfångare så jag har aldrig provat om de funkar.

  15. Har en som jag gjort själv. Funkar jättebra. Visst, har en mardrömm men dom är inte så farliga.

  16. jag har en..men har fortfarande mardömmar men inte det ofta

  17. Hej! jag tror verkligen på drömfångare dom funkar facktist fatta att folk tror att dom inte gör det !

  18. Jag fick en drömfångare igår jag älskar den!!! Men jag har en hamster i mitt rum kommer det att funka eller ska jag ta bort hamster från mitt rum?

    • Hej thegirl!
      Härligt! Då kommer du nog börja få bra drömmar från och med nu. 🙂
      Din hamster kan du lugnt ha kvar. Har svårt att tänka mig att den skulle kunna störa drömfångaren på något sätt.

  19. TACCCCKKKK!! att du svara på min fråga jag har tänkt på det hela tiden!! Jag älskar din blogg jag har alltid undrat om det okännnda!!!Tack tack för svar:)

  20. Tack desamma!!!

  21. Jag har fyra drömfångare. De är fantastiska 🙂

  22. Jag måste skaffa en. Drömmer jag en mardröm så kan jag inte sova på flera dagar. Tack så jättemycket!

  23. hej, vart kan man köpa drömfångare? jag skulle verkligen behöva en

  24. Jag fick en av min syrra i julklapp en gång x) Har aldrig haft några mardrömmar sedan dess :O Hade många när jag var liten x)

  25. har haft min drömfånagre i 3år nu haha:)

  26. Tror defenitift på dom,har själv tänkt på och skafa en^_^

  27. jag har haft en, men den är borta tyvärr ;(

  28. Jag har ingen själv, men min kompis har och hon säger att efter att hon skaffat den fick hon aldrig mardrömmar, men så fort hon sover borta får hon mardrömmar.

    • Hej Julia!
      otroligt. Det visar verkligen hur bra drömfångare kan vara. Hon får börja ta med sig drömfångaren när hon sover borta.

  29. Jag har en lite annorlunda men vacker drömfångare: Ringen är inte större än en handflata, den är av typ läder eller nåt så det ser typiskt indianskt ut, det hänger ner tre, stora vite fjädrar med pärlor ovanför, och så är det en bild i ringen i stället för ett när, den föreställer en stor örn som flyger förbi ett vackert vattenfall 🙂 men det är ett liiitet mellanrum mellan bilden och ringen, så där sitter ett när 🙂 Den är suuuperfin!

  30. P.S. Jag har hört att man kan rena drömfångaren genom att sätta ut den en natt när det är fullmåne så att månen lyser på den 😉

  31. jag har haft en för men den gav mig drömmar och drömmar som inte nästan gick att vakna från

  32. jag vet till slut så ramlade jag ner från sängen

  33. Hej magic

    jag har haft en drömfångare men min katt rev sönder den men sen dess has min katt sovigt brevid mig varje natt och jag har inte haft en enda mardröm 😮 som om han har kvar den i klorna 😀

  34. För cirka snart 7 år sen såg jag en skräckfilm, och jag hatar verkligen skräckfilmer, men jag såg den och sen efter att jag ahde sett den filmen hade jag typ mardrömmar nästan varje natt i nästan en månad tror jag, tills marknaden kom till stan. Mina grannar hade sagt till mig att drömfångare fungerar, så jag provade och köpte en till mig själv, och mina mardrömmar slutade direkt. Och nu har det gått typ 7 år sen jag köpte den, och jag har fortfarande kvar den, och har inte haft en enda mardröm sen dess.

    Fast en av mina vänner har sagt till mig att man ska få en i present om det ska funka, men det tror jag inte, men det är en bra present i alla fall.

    • Hej Izabelle!
      Vad skönt att drömfångaren var till sån hjälp!
      tror också att det funkar lika bra att köpa en åt sig själv.

      …vågar man fråga vad filmen hette? ^^;

      • Eftersom jag hatar skräckfilmer och har alltid gjort, skräck passar verkligen inte mig och jag va 10år då, men jag tror att filmen hette Halloween 5, är inte riktigt säker eftersom det va så länge sen så…^^

      • Hej Izabelle!
        Oki, ska akta mig för den då. ^_^;;

  35. jag har 25 stora dröm fångare den största är typ två meter bred och 1 meter. Tipsa mig om ni vill om vad man ska tänka på.

  36. Jag har en fråga. Är det inte så med drömfångare att, man ska göra den själv och inte köpa en? Samt, stenen/pärlan ska inte ligga i mitten utan att den ska ligga vid sidan om/runt om öppningen i mitten? ^^ Tack för svar! 🙂

    • Hej Jenny!
      Man kan både göra en och köpa en. Det fungerar båda lika så bra. Pärlan ska vara så mycket i mitten som möjligt. Det är tänkt att de goda drömmarna ska gå genom den.

  37. Jaag har sängen vid fönstret så jag hängt min i fönstret. ganska smart för då på morgonen så försvinner mardrömmarna snabbt i dagsljuset 🙂 Jag köpte min på storsjöyran av några indianer som hade ett stånd där. Har haft min sedan jag var typ 4 kanske?

  38. jag har en som jag gjort själv och min lillebror i samma rum har också en som vi har gjort. de ser ut som hjärtan men de fungerar lika bra. solljuset fyller hela vårt rum på dagen. kanske det hjälper till?

  39. Hej!
    Jag undrar om du kanske kan hjälpa mig?

    Jag köpte en underbar drömfångare som var gjord på liknande eller samma sätt som indianerna gjorde sina. Tyvärr fick jag en hel del mardrömmar några nätter i rad men sen lugnade det sig.
    När jag sen satte den utanför barnens rum fick dom mardrömmar några nätter i rad men nu har det lugnat sig igen. Vet du varför det kan bli såhär? Har sökt på nätet men inte hittat så mycket fakta kring detta…

    Med vänlig hälsning,
    Mimmi

    • Oj, vad märkligt. Jag har tyvärr ingen bra förklaring men om jag var du så skulle jag göra mig av med den där drömfångaren.
      Det låter inte som att den fungerar som den ska…
      Hoppas ni slipper mer mardrömmar! Lycka till!

  40. Min drömfångare tappade bara sina fjädrar och jag kunde ha mardrömmar endån! Men jag tror på att dom funkar så de är inte de 🙂 men hade många konstiga upplevelser i de rummet jag hade hos mina föräldrar!

  41. Min drömfångare har en stor ring och fyra mindre, i varje ring sitter en pärla i mitten, alltså blir det fem pärlor. Funkar dom bättre om det är med pärlor?

    • Hej Linn!
      Din drömfångare låter fin 🙂
      Nej, jag tror inte att de funkar bättre med pärlor eller sämre utan. Bara grundformen är detsamma 🙂 En drömfångare är alltid en drömfångare. Med eller utan pärlor 🙂

Kommentera

