Kraken, den fruktade monsterbläckfisken!

Kraken har nog de flesta stiftat bekantskap med i pirates of the caribbean
där den överfaller skepp och drar ner dom i havet.
Kraken är faktiskt en mycket känd sjösemestermarodör och har skrämt sjöfarare i många år.
Den danske teologen Erik Pontoppidan berättade om den i ”Norges naturlige historia” (1752-53) efter traditioner han stött på i Norge och i Bergen.
Den var lika stor som en ö. I senare historier är den inte lika stor men fortfarande mycket stor och skrämmande.



Förmodligen kommer legenderna från folk som sett jättebläckfiskar
som spolats upp på stränder. Kroppen kan bli 18 meter och fångsttentaklerna upp till 16 meter. Man skulle inte vilja bryta arm med en sån…

Bilden ovan är den första som tagits av en levande i sin naturliga miljö.
Det är inte så konstigt att de har gett upphov till Kraken.
Så när man tänker på alla långa sjöresor förr är det inte underligt att de resande kom på eller tyckte sig se alla möjliga sjöväsen.
Man vet ju inte vad som egentligen finns där ute…

Tror ni att ett äkta monster har gett upphov till legenden om kraken eller är det bara en legend?

Personligen så hoppas jag att han bara är en saga.

9 svar

  1. Jag vet inte, men jag har aldrig gillat bläckfiskar. De är äckliga på något sätt. Och skrämmande.

  2. Ja jag har sett de två första av dom filmerna. Kraken är ju med i tvåan om jag inte minns fel.

    Klart du vågar. Det är ju inte så att du måste berätta resultatet för någon. 😉

  3. sv; så bra 😀

    haha va roligt ;P jo men det är väl lite så haha 🙂 så lite så!

    ha en bra dag!

  4. tack!

  5. Jag tror att kaken kan finnas. Ni kanske känner till den ENORMA jätte-bläckfisken som fiskades upp. Dens ögon var stora som basketbollar. Men den var död när den fiskades upp. Detta är alltså ingen legend utan sanning. Kraken kan vara i stort sett likadan bläckfisk fast kanske lite större och så har man överdrivit lite. Men de lever isåfall på de djupaste vatten. om man gå in på eniro och får en stor bild på storbritanien så kan man gå ner lite och efter ett tag ser havet svart ut. Min fröken har läskigt nog seglat i utkanten på den djupaste delen av havet som finns! Tänk om en krak kom då!

  6. Detsamma. I min bok om mystiska väsen står det att krakens ungar är 5 meter långa när dom kläcks men att dom efter 4 veckor är 9 meter (dom växer ganska snabbt 🙂 ) Där står det även att den har 2 ”dra-ner-skepp-i-djupet tentakler som skiljer sig från de andra. Dess huvudsakliga föda är sjöormar och valar enligt boken. Det kan ta upp till 3 månader innan en krake har smält hela valen/sjöormen som den har ätit. Det är därför dom inte syns så ofta.

  7. Jag har sett Pirates of the Caribbean och jag tyckte att Kraken var lite otäck. Jag menar, vem vill stöta på den när man är ute och åker båt…? :-/

Kommentera

