Yeti eller den mystiske snömannen.

Högt uppe i Himalayabergen och den tibetanska högplatån så sägs de bo en mystisk varelse känd som snömannen eller Yeti.

År 1889 kom de första rapporterna i tidningarna om fotspår som påståddes komma efter Yeti. Lokala guider berättade detaljerat om hur Yeti såg ut. Man kan anta att historierna blev bättre för varje gång.
Det finns en hel del bevis för Yetis existens.
Ser det inte ut som en kameraskygg varelse som springer i snön på bilden nedan?

1954 så hittades ett skelett av en Yetihand som smugglades till London. Fast många skeptiker tror att det är en människohand. 1960 hittades en skalp som sades vara från Yeti. Vid undersökning av den sa dock forskare att den var gjord av hud från en getlik Antilop. Så då är snarare frågan vem som tillverkade skalpen? Kanske Yeti själv för att lura folk?
Bilden under visar en sten av gjutning av vad man tror är ett snöman fotspår:

Bergsbestigaren Eric Shapton tog 1951 några märkliga bilder av fotspår på närmare 6000 meters höjd. Man har inte kunnat bevisa att fotona var falska.
Det är här nedan:

Man har även hittat en del hårtussar som tycks komma från ett okänt djur.
1997 skrev Reinhold Messner en bok om Yetis efter att själv ha sett några när han klättrade i berg. Många andra bergsbestigare säger sig ha sett snömanen.
Även Tintin stöter på Yeti i ”Tintin i Tibet”. (Min favorit Tintin-bok för övrigt).
I den historien är Yeti en snäll men ensam varelse.
Bilder från Tintin nedan:


Det finns många teorier om vad för slags varelse Yeti är. Vissa tror att Yeti skulle vara en ättling till den nu utdöda, enorma gigantopithecus en slags apa. Reinhold Messner anser däremot att Yeti är en sorts brunbjörn som anpassat sig till klimatet uppe i bergen och lärt sig gå på två ben. Några forskare anser att ordet Yeti ska översättas till björn.

Själv så tror jag på snömanens existens. (Ja, jag vet att Tintin är en serie. Det är på grund av fotspåren och hårtussarna jag tror på honom!)

Vad tror ni?

15 svar

  1. Ja då är jag inte ensam om alla dessa konstiga mardrömmar som förstör dagen 🙂 En super härlig blogg du har måste jag säga //Kram 🙂

  2. Sv: jo, tack.. =) ditt svar fick mig nog att förstå lite mer.. eller mycket mer.. det är ju alla dessa jobbiga känslor.. 😉 så tack tack!

  3. vilket rolig blogg du har! denna kommer jag tillbaka till!

  4. Åh, Yeti!
    Jag har läst om det i tyskan, för längesedan, när jag gick i högstadiet.
    Det är intressant. 🙂

  5. Föresten är Tintin roligt! Vi har filmer med honom hemma, eller en i alla fall.
    Såg på det när jag var liten, eftersom pappa älskade tintin när han var barn. 🙂
    Så blev att han ville att vi skulle tycka om också, dock har jag aldrig läst böckerna.
    Men det är en spännande serie. 🙂

  6. Det är verkligen superintressant med sånt här, det har ja alltid tyckt ! 🙂 Är så kul att få veta såna här saker, och man hoppas äna lite att det faktist finns 🙂

  7. Det är så intressant med sånt här tycker jag. Det är svårt att inte tro på det. Fotobevis liksom! Intressant hur som helst…

    Ja, promenader är mysiga ibland. 🙂
    Ha det bra!

  8. Jag har en bok om olika mystiska väsen och där står det att det inte bara finns en utan flera och att man kan skilja på honor och hanar på långt håll genom att titta på deras ”mustasch”. Honorna har en vana att snurra den runt fingret så den brukar på en hona vara lockig.

  9. Vad menar du med en stenavgjutning?
    Jag håller på mycket med avgjutningar och undrar om de inte använde gips?

    någon som vet hur man ser att ett avtryck är falskt?

  10. jag tror på yeti jag har okså läst tintin i tibet. det är min favorit tintin tidning. har alla tintin tidningar. och filmer

  11. Hmm, varför är fotspåren egentligen exakt lika långa som hackan…? :-/

Kommentera

