Duvan och dess symbolik.

Duvan har alltid varit en av mina favoritfåglar.
Till skillnad från i verkligheten så är duvan en symbol för fred, ömsinthet och kärlek. Men även pratsjuka och ängslighet.

Alla har väl någon gång sett den klassiska fredsduvan med sin olivkvist i näbben.



Duvan är förknippad med Afrodite och hennes älskade Adonis och även med Eros.
Att duvan har kommit att förknippas med kärlek kanske inte är så underligt eftersom de lever i par och hjälps åt att bygga boet, ruva äggen och föda upp ungarna.

Enligt gammal folktro så kan duvan avslöja det kommande vädret.
I Leksand brukar man säga att om duvorna kommer till gården så ska det bli oväder. I Färila så säger man att om duvorna lägger ägg i februari, så blir våren tidig.

Redan i det gamla Egypten och i Kina så la man märket till duvans instinkt att alltid återvända till sin häckningsplats och dess lokalsinne.
Så de blev kända som brevduvor.
I Egypten så användes dom för att skicka brev hem från fartyg.
Duvpost har aldrig blivit särskilt vanlig eller regelbunden eftersom man aldrig kan vara helt säker på att duvan kommer fram.
Men det har förekommit avel just för att få fram bra brevduvor.

I bibeln så är duvan en symbol för syndaflodens slut efter att den återvände till Noa med en olivkvist från land.
När Jesus döptes i floden Jordan så svävade en duva ovanför honom.
Den heliga anden avbildas ofta som en duva och sju duvor står för den heliga andens sju gåvor. (makt, rikedom, vishet, styrka, ära, härlighet och lovsång).
Duvan har också blivigt attribut till många helgon.

Vad tycker ni om duvor?

23 svar

  1. hej vännen, ja de e svårt o skiljas från sin älskade telefööön!
    haha!
    Du, duvor, vanliga parkduvor, e likamed flygande råttor för mej blööööh

  2. Jag älskar duvor. Mitt starkaste duv-minne är såklart från duv-platsen nr.1 i världen: Marcusplatsen i Venedig. Där hade jag massor av duvor som satt på mig!🙂

  3. aa duvor är vackra =) att dem har avlat brevduvor visste jag inte😮 intressant! =) Mitt duvminne är när jag var i paris och hade flera duvor som ville ha brödsmulor jag laggt ut på mina armar =) det va en upplevelse

  4. Hej! Jag älskar duvor. En gång så var vi (jag och min familj) på kyrkogården där min syster ligger begravd, och vi ser en duva sätta sig bredvid oss, titta på oss, lämna en kvist den hade i munnen, sedan flög den upp mot himlen.
    Det var min systers vän, tror jag, hon bad kanske duvan att ge oss kvisten, så är det nog.

    Varma hälsningar Bambi🙂

  5. Hej första gången här och det var mycket intressant läsning. Kan berätta en sak om duvor för dig. i min familj i många generationer tillbaka har det alltid kommit en duva till ett fönster hos en släkting när någon dör. Alltså ett par dagar innan dödsfallet så flyger en duva in i ett fönster hos en släkting och på så sätt bli man lite förvarnad. Är lite läskigt kan jag säga och jag har själv fått se det och tyvärr stämde det också, en släkting gick bort ett par dagar senare. Lite ny info om duvor. Ha en bra påsk🙂

    • Hej Lotta!
      Tack för din fina kommentar.🙂 Din familj tycks ha en alldeles speciell koppling till duvor.
      Men jag förstår att det känns kusligt att få ett sånt där omen.
      Glad påsk du med!

  6. Vår gård var ”omringad” av hela 5 sånna där lite större skogsduvor i förrgår.
    Kom ihåg att du skrivit om duvor så tittade in här idag. Det blev inte alls oväder utan värsta sommarvärmen och solsken😀 Jag hoppas att dom kommer tillbaka ^^

    • Hej IdaMaria!
      Åh, vilken trevlig duvupplevelse!
      De förstår jag var en trevlig syn. Då är de tydligen inga omen för dåligt väder alltid då.🙂

  7. Jag tycker om duvor. Jag hörde att dom stod för kärleken för att när dom har valt en partner så håller dom ihop hela livet. Om någon av dom dör skaffar den andre aldrig en ny.

  8. vi hade en duva vit väldigt vacker som gästade oss i laholm. plötsligt var den hos oss gick bredvid oss satt vid vår eldningstunna och värmde sig, orädd jag fick klappa en gång den åt en hel talgboll men stannade kvar till natten. vi kunde fylla på med mer i tunnan utan att den flyttade på sig osv en mycket märklig och fin upplevelse. vill gärna tro att den kom som en brevbärare från någon som stod oss nära för att visa sin närvaro
    och vi tog tacksamt emot besöket 2011 11 12

  9. Jag gillar duvor. Men dom är väl inget övernaturligt??

  10. Gillar infon du lägger fram om duvan! Särskilt den om prima materian som ska symbolisera vishet..🙂

  11. SKRATTDUVOR är de finaste fåglar man kan ha som hus fåglar Äger ett par själv – Hellre levande duvor som sällskap under min tid på jorden , än en i porslin på gravstenen

  12. Jag har aldrig tidigare upplevt något speciellt med duvor tills i morse..

    Satt i minneslunden, tänkte på en man som jag har i mina tankar. bad mina änglar att hjälpa mig..

    Helt plötsligt kom en duva satte sig på den porlande vatten ”fontänen” mitt framför mig, den drack lite vatten sen flög den i väg.. så fint!!
    så magiskt!!

    några tankar om vad det kan symbolisera?

    • Hej Bara lilla du!
      Eftersom upplevelsen var så stark skulle jag tolka det som ett gott omen.
      Tror att duvan och vattnet symboliserar inspiration och andlighet.
      Duvan är ju en väldigt andlig fågel och vatten står för vårt undermedvetna och för liv och friskhet.
      Tror att du har goda tider framför dig!🙂

  13. Hej! Det var länge sedan jag blev så glad bara av att läsa folks kommentarer! Så hoppfull man blir av din hemsida. Tackar tackar

  14. Håller med Anonym i kommentaren här ovanför. Kommentarerna kompletterar själva bloggartikeln på ett fint sätt. Och det ”symbiotiska” resultatet blir hoppingivande och fullt av förtröstan, för såväl troende som icke-troende (på att det finns ett s k afterlife, ett ”Andra sidan”).

    Det är inte bara duvor utan också andra djur som anses ha symboliska värden, se exempelvis denna artikel: http://www.angelfire.com/ia/fengshui/Tips/Symboler.html .

    Om duvan kan man i den artikeln läsa följande: [Den symboliserar] långt liv, trohet, respekt, hänsyn, fred, kärlek, oskuld, mildhet, sveklöshet, fridsamhet, pånyttfödelse, kyskhet, lusta.

    Och här några exempel på andra djur och vad de symboliserar (hämtade från Angelfire-artikeln):

    Bi = flit, sparsamhet, (åter)födelse, renhet, välstånd, intelligens, hemlig visdom från den andra världen.
    Björn = styrka.
    Cikada = evig ungdom, lycka, odödlighet, återuppståndelse, att kunna tygla vinningslystnad och lastbarhet.
    Delfin = snabbhet, intelligens, ljus, kvinnlighet, en räddare i nöden.
    Drake = mod, fantasi, manlig styrka.
    Ekorre = odödlighet.
    Elefant = styrka, lojalitet, kraft, tålamod, gott minne, långt liv, äktenskaplig lycka, odödlighet, visdom.
    Fjäril = odödlighet, glädje, lång ledighet; med plommonblom = långt liv; med krysantemum = skönhet på gamla dar; i par = äktenskaplig lycka.
    Get = manlighet, livskraft, fred, virilitet, kättja.
    Groda = fruktbarhet, liderlighet, återuppståndelse; trebent groda = pengar som kommer in till hemmet.
    Gås = äktenskapslycka, vaksamhet, vältalighet, fri från bojor, inspiration och alstringskraft.
    Hare = långt liv, tur, fred, välgång, återfödelse, lusta, kvinnlighet, föryngring, början, ljus i mörker, skyddar mot trolldom.
    Häst = vishet, kraft, snabbhet, uthållighet, manlig fruktsamhet.
    Katt = lusta, kättja, fridfull vila, havande kvinnor, kvinnlighet, list, ibland grymhet, självständighet.
    Ko = överflöd, fruktbarhet, moderlighet.
    Korp = visdom, långt liv. (Vit = välvillig, makt.)
    Kråka = ensam betyder den olycka, men i par är det en symbol för äktenskaplig lycka.
    Lejon = styrka, kraft, mod, rättvisa, tapperhet, energi, beskydd mot ondska och fiender.
    Myra = flit, uthållighet.
    Räv = långt liv, listighet.
    Tiger = stark, oberäknelig kraft (kan vara farlig!).
    Tupp = stolthet, mod, uppståndelse.
    Änder = äktenskaplig lycka.

    Fast det där med att änder symboliserar äktenskaplig lycka tror jag inte på. Jag känner nämligen ett brud par som valde att bli fotograferade (till bröllopsfotot) på en åkant full med gräsänder, vilka traskade omkring i gräset och snattrade.

    Två år senare hade det en gång så lyckliga brudparet separerat.

    Kanske snattrade de här änderna fel saker under bröllopsfotofotograferingen? Måhända är sensmoralen denna: Lita inte fullt ut på snattrande änder. Tänk om deras snatter grundas på svart magi?

Kommentera

