Magiska Ugglan.

I dag handlar det om en mystisk och vis fågel. Ugglan! Det första som kommer upp i huvet när man tänker på ugglor är klokhet. (I alla fall i mitt huvud. Finns det något annat huvud där ute som tänker annurlunda så hör jag gärna dess åsikt)
Ugglan hör, i den gekiska mytologin ihop med Athena. Den berättade inre sanningar för henne. Hon var en krigsgudinna men också vishetens gudinna. Så redan där förknippas ugglan med vishet. Som sagt i posten om korpen (under denna etikett) valde Athena ugglan framför korpen.



Det sägs att ugglans magi är kraftig och bör mötas med stor respekt. Den representerar drömmar, frihet, magi, visdom och astralprojektion. I drömtolkningar är ugglan en symbol för intuition eftersom den kan se i mörkret ser den in i det omedvetna. Den är en budbärare av dolda budskap, hemligheter och omen.
Men ugglan har i gammal folktro fått en mer negativ betydelse sorgligt nog.
I många delar av världen så förknippas ugglan med död och motgång. Förmodligen på grund av dens nattliga levnad sätt. Dens folkskygghet och ljudlösa vidslag.

Själv skulle jag inte tolka en uggla som ett dåligt omen. När jag, min mamma och några vänner var i grekland så kom vi hem till hotellet mitt i natten. Det var helt kolsvart och när jag såg upp mot himlen såg jag en stor vit uggla sväva fram genom natten. Det var en väldigt mäktig syn.

I många kulturer representerar ugglan människors andar efter döden. I andra så är de hjälpsamma andar som hjälper människor, ofta shamaner att komma i kontakt med sina övernaturliga krafter.
I det gamla Egypten, China, Japan och central och norr Amerika så är de dödens fågel. I det gamla grekland därimot så var de övernaturliga beskyddare.
I California Newuks så trodde man att efter döden så blev de goda Bubo, en sorts uggla. men de som inte skötte sig blev Tornuggla.

Torn uggla + Bubo

Personligen tycker jag att båda sorterna är jätte fina. Jag förstår inte hur någon kan tycka att det skulle vara ett hemskt öde att bli en Torn uggla.

Harry Potter har en uggla vid namn Hedwig. Ugglan känns som ett bra djur för en trollkarl eller häxa. Den första magikern med uggla var den keltiska Merlin i riddarsagorna om kung Arthur. Den hjälpte honom att få tillträde till de osynliga dimensionerna.

Så nästa gång du ser en uggla så, ja… he, kanske du tänker på denna text eller något.

27 svar

  1. Intressant och spännande det är sällan jag ser ugglor däremot hör jag dom!

  2. Tack så jättemkt. Kul att du tycker det 🙂

  3. Intressant text =) Det var kul att läsa och väldigt kul att man lärt sig något nytt av att läsa en annans blogg =D

  4. jordan maxwell kan mycket om gamla
    symboler, sök i google video på
    jordan maxwell. kul blogg

  5. Vore kul om du kunde få fram lite mer om just fåglars symbolik. Det är väldigt intressant just med dem

  6. Fint skrivet. Kommer ihåg att jag drömde att jag hoppade från en klippa och förvandlades till en uggla i en dimma av shimmer. Det var väldigt häftigt. 🙂

  7. Heej älskar din sida kommer till baka för att läsa allt du skriver om. Är själv en lite Mån häxa

    • Hej Mickiy!
      Tack så mycket! Vad glad jag blir att höra det! 🙂
      Härligt att du är en månhäxa!
      Må god magi följa dig!
      Kram M.

  8. Hej! Intressant läsning! nu ska jag berätta vad som hände mig idag 🙂 hittade en uggelunge som trillat ner från ett träd…har aldrig sett något så sött tidigare! helt bedårande! ringde runt och frågade veterinär o.s.v.om vad jag skulle göra? och de som har hand om fåglar och vilda djur i kris sa att jag var tvungen ta in den och mata den.

    Så nu har jag en jätteliten underbar uggla som bor på min toalett och blir matad med kattmat 🙂

    otroligt när man aldrig nästan ser ugglor så vips hittar man en pytteliten ulltuss på gräsmattan som man aldrig trodde man skulle på se 🙂 Är dessutom fler ungar uppe i trädet men är så långt upp så man kan ju tyvärr inte komma upp dit genom klättring 😦

    • hej Elinor!
      Det var verkligen roligt att få din kommentar! Vad fantastisk upplevelser!
      Jag förstår hur otroligt gullig den måste vara.
      Ha det så bra båda två! Hoppas det går bra för er!

  9. Mycket intressant och inspirerande att läsa om ugglans symbolik. Jag har aldrig sett en fri uggla, däremot har jag sett dem i djurparker och hört deras läten från skogar. Tornugglan och Bubo är vackra fåglar. ^_^ Bra skrivet!

    • Hej Anonymous!
      Tack så mycket! 🙂 Ugglor är fantastisk häftiga fåglar. När jag tänker efter så är den där ugglan jag såg i grekland nog den enda jag sett live. Skansen är ju inte riktigt detsamma.
      Hoppas du också får se en flyga fritt över skyn en dag. Det är riktigt coolt! 🙂

  10. Jag ÄLSKAR Ugglor!!!!! Min favorit är berguven. Mitt totem är en Uggla. Jag älskar dom för att dom aldrig hörs när dom flyger förbi, för att dom står för magi och mystik och för deras vackra ögon… Jag vet lite om Merlins uggla. jag fickreda på det i min magibok :). den hette faktiskt harpyan (en uggla med kvinnoansikte, du kan googla på dom, tycker du kan göra ett inlägg om dom) Där stod det att man kan kalla på den om man ställer sig nära ett träd och flaxar med armarna, hoar 3 gånger och tänker på skogsmöss. Som sagt jag ÄLSKAR VERKLIGEN UGGLOR!!!!

  11. Jag gillar ugglor! Dom är så söta, coola och fina x)

  12. Jag såg en uggla på en stolpe inte mer än 2 m hög som stöd bara 1 m fr vägskälet vi skulle köra in på. Det var sent på kvällen o vi körde mitt sista flyttlass t en lägenhet jag inte riktigt var säker på. Av nån anledning gjorde åsynen av ugglan mig tryggare o nu förstår jag varför.

  13. Ugglor är coola. Dom kan för sjutton gubbar vrida på huvudet så att du kollar bakåt!
    Och vad som skulle vara så hemskt med att bli en torn uggla undrade du? Vad sjutton tror du?! Det är en torn uggla! Ett torn!!! Vem vill bli ett torn som någon kletat in med fjädrar och kallar uggla?

    • Hej Henry The Demon!
      Jag vet! Det där med att kunna vrida på huvudet ett helt varv kan man inte annat än respektera djupt. 🙂
      Ha, ha men i sådant fall så blir man åtminstone ett väldigt vackert inkletat tron med fjädrar…. ^^

    • Hej Henry the Demon!
      Ja, precis! Man kan inte annat än respektera någon som kan vrida på huvudet ett helt varv! 🙂
      Ha, ha men i sånt fall blir man ju i alla fall ett mycket vackert fjäder inkletat torn… ^^

  14. Jag gillar ugglor något skarpt. Det är bra djur det.

  15. Det är dåligt att bli tornuggla för att de är lite läskiga och bubo ser mycket finare ut

Kommentera

