Korpens hemligheter.

En fågel som har mycket magiskt skimmer runt sig är korpen. Det är förstås inte så underligt när man ser dens svarta glänsande fjäderdräkt. När man börjar titta på dens symboliska betydelse så blir resultatet väldigt motsägelse fullt. I folktro varnar den för död och krig men är också vishetens fågel. Korpen och papegojan är de ända kända fåglar som kan lära sig tala. Av det så betecknar korpen profetior. De är antingen symboler för solen och visdomens men kan också betyda krig och ondska. Rätt brutalt hopp mellan betydelser om man säger så. Att den står för visdom passar bra eftersom korpen har bland de största hjärnorna bland fåglar. Sen är det ju diskutabelt om det spelar någon roll för visheten hur stor hjärna man har.



Nu ska jag försöka sammanfatta Korpens betydelser på olika ställen och i olika sammanhang.
I Egypten står den för förstörelse och illvilja.
I grekland står den för långt liv och är även en fruktbarhets symbol. Men den uppfattades också som en indiskret pratmakare och när Athena skulle välja en följeslagare valde hon ugglan. En annan vis fågel. Den fick en posetiv rol när Apollon i dess skepnad ledde invånarna på Theraa till Kyrene. Den uppfattas även som Apollons följeslagare. Apollon var solguden.
Där kan man dra en parallell till Kina där en trebent korp bor på solen och symboliserar dess uppgång, zenit och nedgång. Den är också en symbol för makt.

Enligt kristen tro så är den en symbol för ondska och synd.
Enligt alkemisterna så står korpen för svärtande ”materia prima” på vägen till de vises sten. Då avbildas den ofta med vit huvud för att visa ljusnaden till följd av omvandlingen mot de vises sten.

I London är korpen en posetiv skyddsfågel. I ”The Towern” finns de förmodligen mest berömda korpar. Om de av någon anledning skulle lämna ”The Towern” så sägs det att kungahuset kommer att falla och riket kommer övertas av fiender. Eller att kungahuset kommer drabbas av död och sjukdom. Men det finns förmodligen ingen risk att oroa sig för. Vem skulle vilja flytta ifrån ett så flott hem?

I skottland påstås det att om man hör en korp kraxa innan man ska ut på jakt får man god jaktlycka.
Enligt judisk tro är den oren och står för falskhet och förstörelse.
I sverige trodde många att de var fördömda själar som gick igen.
I de babyloniska kalendern råder den över den trettonde (skott-) månaden. Medan de på Nordamerikas nordkust vördnades som andliga varelser eller gud. Som ni märker har korpen väldigt blandade betydelser. Det är svårt att säga att den mest står för varken det ena eller det andra.
Dolwin återger en poetisk ukrainsk legend där det berättas att i paradiset så hade korpen en mångfärgad fjäderdräkt. Den blev svart och började äta as när Adam och Eva begick sin synd. Vid tidernas ände i det nya paradiset kommer dess forna skönhet att återvända och dess kraxande bli till song. Man kan efter allt detta se korpen som en symbol för djuppsykologi. Den står nära det mörka men kan bli något posetivt om vi människor kan förhåller oss till den på ett målinriktat och medvetet sätt.

17 svar

  1. Gillar dina bilder 🙂

  2. Jättesnygga bilder 🙂 och intressant läsning om korpar//Mattias

  3. Korpar är fantastiska och väldigt fina djur. Min pappa tog hand om en korp som vi hade där hemma för den kunde inte flyga den var så fiin!!

    • har du en syster för min pappa tog också hand om en korp som inte kunde flyga

  4. Älskar korpar… Och min man och korpar är tajta. De finns alltid i närheten när han rör sig i naturen. Varit så sedan han var barn. 😀

    • Hejsan!
      Vad intressant! han har kanske varit en korp i ett tidigare liv? 🙂 Eller så känner korparna att han är en riktigt snäll människa. Djur brukar känna sånt och dras till människor det får bra vibbar från.

      Coolt hur som helst, jag tycker att korpar är så häftiga fåglar. Jag önskar att de ville förfölja mig. Men de är inte så många korpar i Stockholms området efter vad jag märkt… 🙂 Tyvärr.

  5. Din blogg är super! 🙂
    Tänkte bara fråga om de finns något kul att veta om ormar eller om fjärilar kanske eller änglar (änglar hör ju inte riktigt till den här kategorin men jag tog med de ändå 🙂 )

  6. jag tycker om korpar! Jag har läst en serie som heter Vargbröder som är JJJJÄÄÄÄÄÄTTTTTEEEEBBBBRRRAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!
    En av mina favorit serier. Den handlar om en pojke som heter Torak vars far har blivit dödad av en demonbjörn som en grupp mörka magiker har skapat. De mörka magikerna vill öppna bortomvärlden (en värld av onda andar) ooch regera alla klaner. torak är den ända som kan stoppa dem. Hans mor förhandlade med världsanden och gav honom kraften att kunna andevandra så att han kunde stoppa de onda magikerna. I 4:an ramlar 2 korpungar ner från deras bo ner på hans vindskydd. Han tar hand om dom och dom hjälper honom i 5:an och 6:an. Han kan tala med dom och dom kommer och sätter sig på hans axlar när han vill. Även Renn, hans bästa vän som roligt nog kommer från korpklanen kan också tala med dom och i 5:an hjälper dom henne att få alla andra att tro att hon är en mäktig magiker. Den heter vargbröder för att i 1:an hittar Torak en vargunge som han tar hand om och han märker att han kan prata med den. Dom blir bästa vänner för livet. Anledningen att han kan tala med vargen är att när han var liten lades i en varglya för att få mjölk när hans mor dog. Jag rekomenderar alla att läsa den, den är JÄTTEBRA!!!!!

  7. Dom som är kristna tror dom typ att det är stans anhängare och budbärare eller?

    • Hej ??
      Jag har inte hört just att de skulle vara satans budbärare men inom kristendomen är det sant att korpar ofta förknippats med synd och död.

  8. Hej Magic, vet du om man skulle kunna ha En en korp som husdjur? Jag skulle gärna vilja ha en och jag såg en man på teve som typ hade 10 korpar i en stor hönsbur…

    • Hej Anonymis!
      Ah, jag tror inte det tyvärr. Tror inte att korpar är lyckliga som husdjur.
      Det där med tio korpar i en hönsbur låter inte som en bra idé. Jag hoppas att de snabbt fick komma ut därifrån…

  9. Ända sedan jag läste ”Vagbröder”-serien har jag varit intresserad, och fascinerad, av korpar. De har något mystisk och magiskt över sig, tycker jag. Kul att du uppmärksammade dem såhär!

  10. Hej. Du har varit duktig och tagit med Korpens symbolism från flera olika religioner och kulturer, MEN!!! Du har ju för f*n glömt Hugin och Munin! Odens korpar ifrån Asatron (Nordisk mytologi)
    Ajja bajja vad slarvigt!
    För övrigt en annorlunda och intressant blogg

Kommentera

