Pegasus. Den flygande hästen.

Nu har jag tagit reda på lite om en annan mytomspunnen häst. Pegasus.
Den bevingade hästen. Ett av mina favoritdjur. (Om någon har en till salu så kontakta mig gärna!) Pegasen är en bevingad häst i den grekiska mytologin.
De beskrivs som skygga och bor ensamma på ensliga bergstoppar.
Där betar de av högländernas orörda gräsmarker.
Om man har turen att träffa en Pegasus och tämjer den har man en vän och följeslagare för livet. Pegasus lever då lika länge som en själv.
Den sägs ha fötts ur vågornas skum när blodet av Medusas huvud droppade ner havet. Pegasus hamnade senare hos Zeus som placerade honom på stjärnhimlen. Därför behöver jag inget skelett eller någonting för att bevisa att Pegasus finns! Man kan se en på norra stjärnhimlen.
Från Sverige är den bäst synlig på hösten.

Pegasus har också blivigt en symbol för skaldekonsten och inspiration. Enligt en saga slog Pegasus upp källan Hippokrene på musernas berg. (muserna var döttrar till Mnemosyne och Zeus, de var konstformers och vetenskapliga gudinnor) Den som drack vatten därifrån skulle få poetisk inspiration.

Mytologerna uppfattar denna bevingade varelse som en vattenhäst tillhörande Peseidons följe eller en himmelsk blixthäst.
Symboliskt sett förenar den hästens kraft med fågelns tyngdlöshet. Därfrån parallellen med diktaren som övervinner jordens svårigheter.

10 svar

  1. Men hej! Att se att nån tror på magi glädjer mig, jag är nämnligen en fe! Dessutom tänkte jag upplysa dig om, att jag har en söt pegasus till salu, vid namn Kiraya! Vad jag inte visste var att människorna inte visste nått om enhörningar, trodde dem red på dem oftare än såkallade hästar!

  2. Jag minns då min pappa visade stjärnbilden Pegasus åt mig för första gången… jag bara stod och gapade.. DEN ÄR JU SÅ STOR 😀 har du sett filmen Clash of the Titans?? Du borde se den, där finns Pegasus hästar med… (dock e den svart… kanske de målade den fel färg eller så hamnade den i en färgpyts som liten ;P)

    kram

    • Hej beautybyshortylegs!
      Åh, ja det förstår jag var riktigt häftigt. Jag har faktiskt inte sett just den stjärnbilden live. Men jag vill väldigt gärna.
      Nej, faktum är att jag typ är den enda som inte har sett den filmen. Hann aldrig när den gick…
      Men den verkar bra. Ska försöka hitta den. 🙂
      Kram!

  3. Såg ett stavfel x) Det heter Posedions ^^ inte Pesedions

  4. ja det är många som tror på sånt enhörningar och pekasuser.
    och jag tycker att dom är riktigt häftiga. Jag har set en skepnad av två elvor. tilsamans red dom en på en enhörning och den andra på en pegasus. jag blev som förstenad och kunde inte röra på mig och sen blev det svart. när jag vaknade låg jag i min säng. jag trodde att det var en dröm först.
    Men det var det inte. nästa natt hände det igen men dom red pressis förbi mig jag såg dom tydligt och kunde känna pegasusens ena vinge. nästa natt hände inget och jag har aldrig set dom igen.

  5. Jag har en pegasus! 🙂

  6. Hej igen! Vi hade kontakt igår på din FB-sida. Där du rek. detta inlägg om enhörningar/pegasus. Tack för mycket intressant info.! Och dessutom så kom jag på att det var just genom denna sida/inlägg text, (goglade då på häst med vingar) som jag kom i kontakt med denna sida å dig på FB. 🙂 Men hur gör jag nu för att kunna lägga ut min bild här? (ja, om du själv samtycker och vill ha den med här förstås) 😉

    • Hej!
      Klart jag känner igen dig! 🙂 Kul att du gillade inlägget. 🙂
      Åh, det går tyvärr inte att lägga ut bild här genom en kommentar 😦
      FB är nog det bästa forumet. 🙂 Eller så kan jag lägga in den bland fotona på min läsarsida här om du vill? 🙂

  7. Jag har hört att pegasen är barn till en grip och en häst. Men jag kan ju förstås ha fel…

Kommentera

