Enhörningen. Har de funnits?

Ett av de djur med mest magiskt skimmer är enhörningen. Myten om den går tillbaka långt i tiden. Frågan är om det finns någon verklighet bakom legenderna? Redan på 400-talet f.kr i grekland nämner läkaren och historikern Ktesias att en vit häst med hälsobringande horn skulle bo i indien. Den skulle enligt honom vara en slags noshörning. Andra författare placerar den i Afrika.
Men dom kanske tänkte på en Antilop?
Den arabiska oryxantilopen har spiralvridna horn. Precis som enhörningen ofta har.
Se själva:

Nu för tiden kan enhörningarna se ut hur som helst, så länge den har sitt karaktäristiska horn. Jag har sett den med fiskfjäll och allt möjligt. Det är förstås rätt kul. Förut var det dock mer ordning. Då hade enhörningen getskägg, lejonsvans och klövar.

Jag vill gärna tro att det finns anledning att tro på enhörningar. Det finns i alla fall en hel del liknande djur myten kan komma från. Hmmm, ”myten” ja…
I Germany’s Harz Mountains hittades gamla ben som reconstruerades av Otto von Guericke. (Vissa påstår att det var ben av flera olika djur.) Resultatet liknade en enhörning. Om man bortser från det faktum att den bara har två ben. Men vadå, detaljer liksom.
Gottfried Wilhelm von Leibniz som var en tysk matematiker och filosof undersökte skelettet. Han hade aldrig trott på enhörningar men ändrade efter det uppfattning.

Själv tycker jag att den liknar en capricorn (stenbock) som i astrologiska sammanhang ibland har fiskstjärt. Fast det är såklart rätt spännande att tänka sig också. För övrigt så är jag själv en capricorn.

Ett annat mindre fantasiägande förslag är att ”myten” är baserad på det utdöda djuret Elasmotherium som var en föregångare till noshörningen. Den var två meter hög och sex meter lång och vägde 5 ton. Den hade ett långt horn i pannan. Jag tycker den är rätt gullig.

Men när Marco Polo reste i Java ( En ö i Indonesien) så sa han sig ha sett en enhörning. Ha! Där ser ni! Dom finns! Okej, folk säger att det lät på hans beskrivning som att han blandat ihop en enhörning med en javanoshörning. Det är en sån tråkig sak att tro, och egentligen makar det inte sense heller. Jag menar allvarligt! Inte skulle väl Marco Polo blanda ihop en noshörning och en enhörning?
De är ju hur olika som helst!
I Italien hittades i alla fall en enhörning. Fast än en gång inte riktigt en enhörning. Det var en hjort med ett genetiskt fel som gett den ett horn i pannan. Här är den:

Det verkar inte som att jag kommer kunna bevisa enhörningens existens.
Fast det innebär såklart inte att de inte finns. Ingen rök utan eld säger man ju.
Jag tycker nog att det är lite väl mycket rök bara för att komma från noshörningar och såna där Elasmotheriumar.
För övritg är det roligare att tro på dom!
Eller hur?

(Som ni ser kan jag lägga upp bilder igen! Hurra!)

11 svar

  1. Hej igen! jag vill berätta att tyvärr är enhörningar bara en myt, vilket är riktigt synd! Men jag vet att du skrev om Pegasusenhörningen innan! Sådana finns faktiskt! Har faktiskt tre st. Passion, Lime och Rinaldo!

  2. Beträffande Marco Polo och Javanoshörningen: Eftersom Marco Polo mest troligt aldrig existerat så kan han tillskrivas vad som helst. Vidare har du missat att dom asiatista noshörningerna rent allmänt benämndes enhörningar tidigare

  3. Hej Anonym!
    Ja, det kanske var en språklig grej i fall man nu kallade noshörningar för enhörningar.. Det är ju ett namn som passar dem också.

    Att Marco Polo inte ska ha funnits är helt nytt för mig. Står inget om det på wikipedia.

  4. Enhörningar har jag fascinerats av sen jag var barn🙂 och har även en tatuerad på ryggen🙂

  5. Måste bara säga en sak.
    Marco Polo, har existerat och var en upptäcksresande, som de flesta kanske redan vet, annars så skulle det inte finnas så mycket bevis och dokument på att han existerat och han skulle DEFINITIVT INTE varit med i t.ex. historieböckrna.

    Angånde enhörningar så tror jag starkt på att både dom och ”pegasusar” finns!🙂

    Underbar blogg, kepp going MissMagicGirl! ;D

    • Hej igen EmoSasuke!
      Skönt att träffa en till pegas/enhörningar troende!🙂
      Tack än en gång för att du gillar min blogg och alla dina kommentarer! Jag blir så glad!

  6. Hej!

    Det sägs ju att enhörningarna fanns för länge länge sedan, och att de togs med på Noahs ark, men de föll överbord och blev till narvalar.

    Jag vill dock gärna tro att de fortfarande finns någonstans, kanske i en annan dimension men ibland visar sig här.

    Det finns ju lite bilder på skelett och sånt, men de är nog fejk.

    Här är också en film på något som de hävdar är en enhörning, men återigen är jag skeptisk.

    • Hej Elvira!
      Spännande legend! Har inte hört det där om enhörningarna på Noaks ark förut så det var intressant.
      Söt bild också. Men den tror jag också är en fejk. Videon var fin. Det såg verkligen ut som en enhörning. Men det kan ju vara en synvilla eller fejk det med. Häftigt i alla fall.

  7. Jag har som sagt en bok om mystiska väsen och i den står det att det finns 4 underarter av enhörningar men att den mest kända är den arabiska enhörningen som ser ut som en häst med spiralvridet horn, lejonsvans och silverman. Där står det också att enhörningens fiende är lejonet och när dom slåss så brukar lejonet springa till ett träd och vänta på att enhörningen ska komma i full fart med hornet sänkt. 2 sekunder innan hornet träffar hoppar lejonet undan och hornet borras djupt in i trädet. Enhörningen blir då ett lätt byte. Vet inte om det är sant men iallafall jätte bra blogg!

    • Hej Julia!
      Mycket intressant. Vilket utstuderat lejon! Undrar vad den myten kommer ifrån ursprungligen för land.
      Tack så mycket för att du gillar min blogg!🙂

Kommentera

