Det onda ögat.

Dags för lite mer magisk folktro! Yay!
Det onda ögat är inom folktron känt som en speciell blick en person kan ge en annan som bringar otur, sjukdom, katastrof eller till och med död.
I dag ska vi ta en närmare titt på det onda ögat. (Inte en farligt nära titt dock…) och besvara frågor som hur man skyddar sig från det. (Kunskap som en dag kan rädda ditt liv!) ^_^

Konceptet av det onda ögat kan man hitta i mängder av kulturer runt om i världen och spåra tillbaka till 3000 år före vår tidräkning. Det onda ögat är omtalat i kilskriften från de urtida sumerna och assyrierna. Även de gamla egyptierna, grekerna och babylonierna fruktade det onda ögat och senare även romarna.
Idag har det onda ögat spritts till i princip alla kulturer. Kanske försöker denna idé sakta men säkert ta över världen? ^^

Det finns mängder av olika versioner och teorier om hur det onda ögat användes och fungerade. Enligt vissa versioner kan vem som helst kasta ett ont öga så länge de är uppfyllda av tillräckligt mycket svartsjuka och ilska. Enligt andra är onda ögat en medfödd egenskap som bara vissa har. Det kan i dessa fall vara som en förbannelse att vara född med det onda ögat. Personen är nämligen inte alltid medveten om att den besitter denna egenskap och när ondskan utförs.
Alla kan ibland känna svartsjuka och ilska utan att det behöver vara så allvarligt. Men har man det onda ögat kan det få katastrofala följder…

Det sades även att personer med magiska krafter kunde kasta det onda ögat medvetet.
Bland indianerna var tron på det onda ögat starkt och där förstärkte man effekten av det onda ögat genom att samtidigt peka på sitt offer med en käpp eller ett finger för att göra den onda energin ännu mer fokuserad.

Man kan dra slutsatsen att det onda ögat är relativt lätt att kasta. Därför är det självklart viktigt att veta hur man kan skydda sig från det.
Genom tiderna har det utarbetats en mängd olika sätt att skydda sig mot det onda ögat. Ett snabbt (och klassiskt skrockfullt) sätt är att spotta så snart man tror sig ha blivit utsatt.
Speglar sägs vara en bra skyddsamulett eftersom de reflekterar det onda ögat tillbaka till den som sänt ut det. (Och om inte det funkar kanske Bloody Mary hoppar ut ur spegeln och anfaller den som försökt ge en det onda ögat, säkert effektivt det med…^^)
Färgen rött skall också skydda mot det onda ögat. Så även hästskor, vitlök, järn och klockor.

De gamla egyptierna använde skyddsamuletter med Horusögat som skydd mot det onda ögat. Horus var bland annat en himmelsgud. Han hade två ögon som än idag är väl synliga på himlen. Ett för solen och ett för månen. Horusögat är en av mina favoritsymboler. :)

Horus ögon ovan. Det vänstra ögat är solen och det högra är månen.

En annan symbol som använts som beskydd mot onda ögat är ”Hamsa handen”, även kallad Khamsa. Den ser ut som en handflata med ett öga i. Det är en mycket populär symbol i mellan östern och norra Afrika där den används för att stöta bort det onda ögat. Muslimerna har den identiska symbolen ”Fatimas hand” som skyddar mot onda krafter och ger tur. Den har dock inget med det onda ögat att göra.
Inom judendomen har symbolen fått namnet ”Miriams hand” och symboliserar de fem Torahböckerna och våra fem sinnen genom vilka vi kan närma oss Gud.

Exempel på en version av Hamsa handen.

Jag tycker att tankarna om det onda ögat är intressanta, just eftersom konceptet är så gammalt och har överlevt in i våra dagar. Det visar hur lik människan varit sig genom tiderna. Jag tror själv att idén om det onda ögat utvecklats ur rädslan för den förstörande kraft andra människors avundsjuka kan ha. Något folk alltid varit rädda för ska leda till sabotage för dem.

Vad tycker ni om tron kring det onda ögat?

Har ni någonsin fått känslan av att någon gett er det onda ögat? ^^;;

50 svar

  1. HA klockan är 22:52 Jag måste vara först! Muhahaha! Och nu ska jag läsa överstående inlägg!

    • Okej nu har jag läst inlägget och det där har faktiskt hänt mig en gång!
      Jag gick i sexan och vi hade en riktig bråkstake i klassen! Han hade varit på mig ännu en gång precis innan idroten skulle börja och påmint mig om hur klen och patetisk jag var…
      Vi skulle gå igenom en hinderbana på idroten och sen så hade vi en sån här balans grej högt upp i luften! ( 1m)
      Han ställde sig där och skulle drygga sig och förstöra för alla som ville gå på den.
      Så när han väll hade ställt sig på mitten av balans stången så tänkt jag ”För i helvete kan du inte ramla och slå dig ordentligt!” (notera att jag stirrade på honom samtidigt som jag tänkte det!)
      Nåja han hade kommit till mitten och då hände nånting konstigt!
      En utav pelarna som höll uppe stången började låta konstig typ som om den gick av eller nånting men det gjorde den inte!
      Nåja idioten föll i golvet och slog sig…
      Men inte allvarligt bara en liten skråma, som sagt han gick i golvet och stapplade där ifrån snyfftande!

      Det där är en utav de få gångerna som jag faktiskt varit glad över att någon skadade sig… Hehe! :)
      Om det var min önskan om att han skulle bli skadad eller bara en ren slump som gjorde det vet jag inte. Jag hoppas att det vara jag! Isådana fall så är vi kvitt den gången han dunkade mitt huvud i golvet och skrattade!!!

      • Hej igen! :)
        Otrolig upplevelse! Låter faktiskt lite som att du begåvades med det onda ögat där ett tag.
        Låter riktigt hemskt att han hade dunkat ditt huvud i golvet och skrattat!
        Tja, antingen var det onda ögat eller så var det karma lagen som kom i fatt honom.

    • Hej Henry The Demon!
      Japp! Du är först! :D Grattis! *räcker fram en tårta som belöning* ^^

  2. Hej, man kan använda sig av smycken med denna symbol för att skydda sig också.

    http://files.reseguiden.se/files/76/rg_1026276_m600.jpg för att skydda sig också. finns typ som halsband, armand ring m.m.

    Är syrian, så är typ insatt ;P Riktigt intressant artikel :D

    • Hej V!
      Åh den smyckesymbolen är så fin! Hade ett smycke med ett sådant öga på förut men det tycks ha kommit bort. :( Vill ha ett igen! ^_^
      Tack! :) Kul att du gillade inlägget!

  3. Jag har känt onda ögat flera gånger, följt av en hemsk rysning. Men jag har alltid haft tur, blev aldrig skadad *Sträcker på mig och känner mig överlägsen* ;) Men jag har även kastat onda ögat många ggr, och det har funkat varje gång. Den bästa var i korridoren på skolan för 2 år sen. Det var en tjej som skrattade åt att en tjej hade fått epilepsianfall och svimmat. Hon som skrattade hade varit på mina vänner också, och och sådant gör mig fruktansvärt förbannad. Sedan sa jag till henne att man inte skrattar åt någon som blivit skadad. Hon svarade genom att knuffa mig så att jag slog huvudet i skåpdörren( någon idiot hade glömt att stänga det), som lämnade ett blåmärke på pannan sen. Jag blängde hatiskt på henne när hon gick iväg, och jag kände en obehaglig känsla som liksom kröp upp i märgen, och jag kände hur jag djupt inne i mig själv släppte löst något, Onda ögat. Några minuter senare såg jag och mina vänner henne på golvet, gråtande. Hin hade ramlat ned för trappan( en liten trappa), och stukat foten. Jag var chockad, men innerst inne var det som om något sa: ”Där fick du”! Kusligt…

    • Hej Tobias!
      Kusligt. Intressant hur du kände att det var något särskilt som hände inom dig när du gav blicken.
      Baserat på vad du och Henry högre upp berättat så känns det ju som att det onda ögat är något som utförs spontant snarare än planerat.

      • Ja, det verkar så.. Hmm… Kanske ”aktiveras” när användaren behöver det som mest.. Man kan väl hoppas :D

  4. Häftigt!!!!! Skulle vara andvänbart på min lillasyster!
    På det förra inlägget fick jag inte fram så jag får skriva nu istället.
    Min bästis Casey fyller 11 idag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Jättekul! Jag undrar en sak:
    Gillar du Justin Bieber? Jag är typ den enda tjejen som inte vill gifta sig med honom.

    • Hej AnFallenAngel!
      Skulle inte rekommendera att använda det onda ögat. Kan sluta illa… ^^;;
      Faktum är att jag inte vet något om Justin Bieber. Jag vet att han sjunger men typ inget annat.
      Så, nej. Definitivt inget Bieber-fan. :)

  5. Jo den där blicken har man nog fått ett par gånger.

    Körde gokart inne i byn och blåste om flera bilar och lastbilar vid flera tillfällen. Eldade däck och gjorde burnouts ungefär. Hade kul!!

    Var senare på ett bröllop där en kusin till min sambo skulle gifta sig.

    Vi satt vid bordet och diskuterade mopedligister
    och att dom kör som fasen på nätterna.

    När brudens mamma börjar prata om
    en fullkomlig dåre med gokart
    som kör som att hans sista dag var kommen,
    och var allmänt galen.

    Flera hade ju sett den där racerföraren
    och till och med blivit omkörd! He he…

    Då fick jag den där blicken av min sambo.
    Kunde blickar döda så hade jag inte levat idag…. :-)

  6. Som vanligt en spännande boggartikel, MMG! Tummen upp för dig som varje vecka fyller på med en ny spännande och intressant bloggartikel!

    På tal om hur man ska bete sig för att kunna avgöra om man har blivit utsatt för det onda ögat eller inte, här är några tips till utöver dem som du tog upp i din artikel här ovan.

    Ifall man droppar olivolja i en kastrull fylld med vatten, får man veta om man är drabbad eller inte. Om olivoljan formar något som liknar ett öga, då är man utsatt för en förbannelse, det onda ögat.

    Lösningan är att be en bön och samtidigt skaka lite lätt på kastrullen. Snart kommer olivoljefläcken att ändra utseende och inte längre likna ett öga.

    Personligen tror jag detta beror mer på att man skakar på kastrullen så att vattenytan däri börjar skvalpa lite än på att man ber olika böner. Men säkrast är att göra bägge delarna, både skaka och be, alltså.

    Man kan också droppa stearin i vatten. Om stearinet klibbar fast i kastrullväggen, då är man drabbad av en ”bannstråle”. Även då är det böner som gäller.

    Sedan bör man för att bli av med förbannelsen om möjligt spotta en loska i vatten som i någon form ska serveras till den som man misstänker har utfärdat/kastat det onda ögat på en. Utan att tala om detta, förstås. Till exempel bjuda på kaffe med detta vatten som delingrediens.

    Så jag dricker inte kaffe. Vem vet om någon kanske har spottat i kaffevattnet för att han eller hon misstänker att jag äger förmågan att kasta det onda ögat på någon?

    Fast jag äger inte denna förmåga att utdela bannstrålar med det onda ögats hjälp. Däremot kastar jag ofta ett öga på dina bloggartiklar, MMG, i anslutning till olika artiklar jag skriver i ditt forum.

    Men det är ju en helt annan sak. Eller hur? Så du behöver inte spotta i vattnet för min skull, MMG. *blink*

    • Hej Bbnews!
      Tack så mycket! :) Och tack för dina tips mot det onda ögat. Man vet aldrig när det kan behövas. ;)
      Dina ögonkast på mina artiklar tror jag bara för tur med sig. Det borde ju finnas en motsats till det onda ögat.
      Ett gott öga som ger tur istället. :)

  7. På min skola brukar de som har något emot någon ge den ”bitch blickar”. Det är svårt att förklara men det är en blick fylld av överlägsenhet, welcome to the hell!, ilska…… skulle jag fortsätta skulle jag lika gärna skriva en bok XD en hemsk och obehaglig blick iallafall. Offret känner ett djupt obehag, den känner sig liten, klen och ynklig. Den blicket är ohygglig men väldigt effektiv;)
    Tror du det kan vara det onda ögat?

    P.s horusögat är så häftigt, har ett sådant halsband ^_____^

    • Hej sibunaamanda!
      Låter lite som ett sorts ont öga. Fast det kanske inte är oturskapande, bara obehagligt.
      Låter läskigt. O_O
      Åh! Nu blir jag avundsjuk på dig som har ett Horusögat-halsband! :D Vill ha!!!

  8. onda ögat verkar vara användbart, det hände en konstig sak i skolan förut. vi skulle gå på lunch och jag var sur på en person, för att han had jäklats med mig, så jag bitch blickade han i matsalen. då hände det, han snubblade och fick tallriken på huvudet, sedan gick han omkring och luktade köttfärssås resten av dagen.
    turligt nog skulle jag på semester 2 dagar senare och jag köpte ett horus öga. sedan dess när folk försökt bitch blicka mig så verkar de haft lite otur.

  9. Hört om ufot i jerusalem? Sjukt läskigt. Massa folk har filmat det.. och ingen vet vad det är.. kolla youtube för er som inte sett. Sen det med norges flygplats är ju också läskigt..

    • Hej Tommie!
      Det på norges flygplats är riktigt intressant. Det i jerusalem hade jag dock missat.
      Nu när jag googlade efter det hittade jag hur många videor som helst. Intressant. :)

  10. Hamsta handen har blivit ett mycket populär smycken nyförtiden. Min mormor hade köpt en för mig från egypten.
    Jag har aldrig känt att någon har get mig onda ögat.
    Om jag har hört rätt, så trodde vissa folkgrupper att en individ kunde ha onda ögat inom sig och då var det bäst att antigen döda denna person eller jaga bort den från byn. Sorgligt! Lite som häxprocesserna i Europa på medeltiden. Stackars människorna…

    • Hej Maaretta!
      Åh, coolt att du har en hamsa hand. Vill också ha en!
      Jo, precis. Det är sjukt vilken hets det kunde bli mot folk bara på grund av skrockfullhet. Fruktansvärt.

      • Det kändes som om jag fick onda ögat en gång(såklart inte, jag är ju vid liv ^^)
        det var några år sedan.
        Vi hade rast i… fåse var det åttan??
        jag hade råkat fälla krokben på en som inte gillade mig, och jag gillade inte henne.
        Jag sa fölåt men hon skulle(tvunget) tro jag gjorde det med flit.
        hon stirrade på mig ett tag, skakade på huvudet och gick.
        det hände mkt konstiga saker efter det…
        fast, det kan ju varit en slump…

      • Hej Hum, hum, Hum!
        Låter lite som att hon gjorde ett försök att ge dig onda ögat där i alla fall på din beskrivning… ^^;
        Men du har nog rätt i att det var en slump. :)

  11. Heeeej! Älskar din blogg<3 man kan sitta i flera tim o läsa! men nu edet som så…Fanfitt på nattstad sitter och kopierar dina inlägg…Tycker det är synd när du skriver så bra,och någon annan snor dom! kram

    • Hej Josephine!
      Åh tack så mycket! :D
      Visste inte om den bloggen ens men nu när jag sökte upp den så ser jag ju att hon har snott en massa text från mig.
      Det är verkligen irriterande när det händer (speciellt eftersom hon ändrar liiite i dem så att det ska låta som att hon skrivit dem)
      men vad ska man göra…. Sån är nätvärlden. :(

  12. vad kul att du skriver om The Evil eye :) inom muslimsk tro har men detta också, och för att skydda sig mot ”onda blickar” från andra så har ofta muslimer eller andra inom Islam en symbol i olika former och smycken, som är ett runt blå-vitt öga. oftast hängandes någonstans i hemmet, i bilen eller som sagt i smycken. jag länkar även en bild på ett smycke om du inte visste hur det ser ut: http://www.google.se/imgres?imgurl=http://3.bp.blogspot.com/_4Y1gqCx6GD8/TB_3gP0xbCI/AAAAAAAABv8/m1URT3cY_i8/s1600/blueye.jpg&imgrefurl=http://mygreekspirit.blogspot.com/2010/06/evil-eye.html&usg=__MLd-HMgn1G6C0Cq_lp61ZHmhOLE=&h=320&w=320&sz=27&hl=sv&start=0&zoom=1&tbnid=HpZhs4QGgod4pM:&tbnh=123&tbnw=123&ei=hZqTTfrTEcTOswatlZGiCA&prev=/images%3Fq%3Dthe%2Bevil%2Beye%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DN%26biw%3D1329%26bih%3D587%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=rc&dur=978&oei=hZqTTfrTEcTOswatlZGiCA&page=1&ndsp=19&ved=1t:429,r:2,s:0&tx=53&ty=117

  13. Onda ögat räknas även som en enkel förbannelse med mildare symtom. teorin utgår från att alla kan kasta en förbannelse och de oritualla som inte riktigt sker med flit är när man kastar ett ont öga på folk. Alltså önskar mindre önskvärda saker mot en annan människa uppfylld med mindre önskvärda känslor. Som resulterar i att man skikcar dåliga energier och lägger en liten förbannelse.
    Trevlig helg

    • Hej Häxhem!
      Intressant. Kanske verkligen fungerar så. Har aldrig trott på onda ögat eftersom jag är mycket skeptisk mot förbannelser men efter att ha läst
      allas upplevelser så känns det som att det ligger något bakom… Det är kanske som du skriver. En liten förbannelse.

      Trevlig helg du med! :)

      • Ja ganska liten, en bricka som faller, snubblande, lite otur bara kanske även lättare huvudvärk i någon timma.
        De andra lite mer verksamma förbannelser som skall göra en väsentlig skillnad ( d i hoodoo t ex) måsta man väl ha en ganska bred trolldomskännedom om för att genomföra. Inte bara önska ont så att säga =)

      • Precis. :) Så tror jag med.

  14. det onda ögat funger (tror i alla fall jag…) fast på en mer kemisk nivå. det handlar nog mycket om kroppsspråk och olika tolkningar. typ om man stirrar med fast blick på en person som man kanske inte gillar och tänker allmänt otrevliga tankar om denna, så lär den personen känna av att det åtminstone ligger något ont i atmosfären kring denna. detta lär då leda till ett obehag i den utsattes sinne. har också personligen prövat detta på väg till kolan i bussen, då jaga bara satt och stirrade med skarp koncentration, på en specifik individ som satt strax framför mig. personen kände ett obehag och vände sig tveksamt om stirrandes i mina ögon… kanske förklarar på ett luddigt sätt, men jag har ADD så jag kan lätt tappa fokus på sådant jag höler på med.

    • Hej Wille!
      Förstår absolut hur du menar. På det sättet tror jag också på det onda ögat. ^_^
      Det känns logiskt. Personen som någon stirrar på kommer kanske inte råka ut för något hemskt men ett obehag känner den lugnt.

  15. vad är onda ögat för nåt/är det som en demon .fast en som kan skapa sjukdomar.som epelichi

    • Hej Sofie!
      Det finns ju lite olika sätt att se på det men det är inte en egen intelligens utan mer en egenskap.

      • hej hur kan en ,tv bara går och se på .bara några minuter . och att den bara stäng av ,av sej själv. kan det
        vara jag som har fått min döda morfar i mej . eller kan det vara en annan .person som är död .som vill typp .
        busar på dan .?

      • Hej igen Sofie!
        Låter mystiskt. Kan ju vara något fel på tven också. Eller som du säger ett busigt spöke.

  16. okej tack för svaret .

  17. Haha coolt inlägg :’)
    Känner att jag känner mig lite skyldig här.
    Mina kompisar säger alltid att jag ger dem läskiga blickar när jag är arg på dem eller något och en gång så stirrade jag hatiskt på en av tjejerna i klassen (som jag hatar ) men iaf så blev hon sjuk efter det och fick svinkoppor…
    Tur för henne att hon bytade skola…
    Annars hade hon kanske fått fler sjukdomar om hon fortsatt att försöka sno mina vänner och kasta skit på mig.

  18. jag har samma ögon färg som bilden högst upp

  19. men inte symboler där

  20. Hej, jag tror starkt på onda ögat! Har vuxit upp med det, många iranier tror på det och har olika knep för att skydda sig mot det. Min mamma är muslim och insisterar att jag aldrig ska gå hemifrån utan mitt silverhalsband som har en bön ingraverat och vissa brukar ha ett band med en slags läderficka hängandes på som man kan stoppa in en bön skriven på en lapp i.
    Min moster är däremot inte religiös och hon använder sig av en teknik som är väldigt vanlig i Iran oavsett om man är religiös eller inte. Den går ut på att man värmer en slags ört, vet inte vad den heter på svenska men vi kallar den ”esfand”. Vi brukar värma dess frön direkt på plattan på spisen, det ska ryka och fräsa när man gör det. Det räcker inte med det så klart, utan man måste få röken från örten på sig. Innan man värmer fröna ska någon hålla dom i sin hand och be en bön samtidigt som han/hon för den över axlar och huvud på personen som ska ”skyddas”. Man märker om man drabbats av ögat om fröna börjar hoppa på plattan och ändra färg från svart/mörkgrön till vit. Det händer mig varje gång men sällan någon annan haha. Så min familj är väldigt noga med att skydda mig från ögat med hjälp av amuletter och böner mm. Jag märker sällan av att jag drabbats av det genom olyckor utan mer genom extrem otur, som att resor ställs in och mina saker förstörs eller försvinner. Men ibland kan det även märkas av i mitt humör, att jag blir lättretlig eller deppig utan anledning. Och det är alltid någon annan som märker att jag drabbats, själv är jag ganska godtrogen :P

    Jag är alltid noga med att jag inte ska utsätta någon för onda ögat. Vi tror att alla kan ge onda ögat och att det oftast är omedvetet, men också att vissa kan födas med det och inte kan hjälpa det. Det räcker oftast med att man känner ett litet sting av avundsjuka i en sekund när man ger en komplimang. Så fort jag känner att jag sagt någonting som inte känts övertygande så tar jag i trä och önskar personen all lycka i livet. Även om jag inte sagt något utan bara lyssnar när någon t.ex berättar om sina framtidsplaner så brukar jag göra samma sak.
    Det är bara när det kommer till onda ögat som jag är vidskeplig, jag tror på det till 100 % och jag tror att det är möjligt för att jag tror på tankens kraft och telepati. Vissa säger också att människoögat besitter en stark samlad energi från ljus, bilder mm. Vi vet ju redan att ögat är fantastiskt avancerat!

    Förresten har jag sett min lillebror drabbas av onda ögat. När han var 4 år gammal var han otroligt söt och fick väldigt mycket uppmärksamhet från främlingar på stan.
    En dag var vi i parken och då blev han överöst med komplimanger. Det var en tant som betedde sig lite underligt när hon beundrade honom, hon tog på hans hår och kinder i flera minuter och kunde inte släppa blicken från honom. Bara några minuter senare ramlade han ner från ett lektorn och slog ansiktet i kanten på en plattform mitt under fallet innan han landade på marken. Vi trodde att han hade brutit nacken men tack och lov hade han bara spräckt läppen och slagit ut några tänder! Får rysningar när jag tänker på hur illa det hade kunnat gå.
    *Tar i trä och ber en bön*

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 146 andra följare

