Häxor nu och förr och i folktro.

Idag ska jag försöka ge en allmän bild av häxor. Både de häxor vi ser i folktro och de som lever som häxor i nutid.



Den bild som först kommer upp i huvudet när man hör ”häxa” är en trollkunnig kvinna i toppig hatt, med en lång vårtig näsa, flygande på en kvast med en katt i släptåg. Den bilden är rotad i gammal folktro från förr. Då trodde man att häxor hade ett hemligt samförstånd med Satan och att de lärt sig magi av honom. Häxorna träffade Satan bland annat i samband med påsken när de gjorde sin årliga tripp till Blåkulla. Men jag vet inte hur bra tillfälle det var för magiutlärning dock eftersom de mest tycktes festa vilt på Blåkulla. :)

Att häxor förknippas med katter har också att göra med deras förbund med Satan. Förr i tiden tyckte man att det fanns något demoniskt över just katter. (förmodligen för att de är nattdjur. Det onda makterna sades vara mest aktiva i mörker. Man kanske borde sova med en nattlampa i natt?) Vissa ansåg att katter var Satans sändebud. Man trodde att katter kunde bli häxor och tvärt om. Vissa sa även att häxor red på sina katter till blåkulla. Vad alla klassiska häxatribut egentligen härstammar från är svårt att säga. Mest troligt är väl att historierna om häxor utvecklats genom olika skrock och så har en allmän bild skapats. Från sagor är det i alla fall inte. Om man granskar tillexempel bröderna Grimms sagor finns få beskrivningar av hur häxor ser ut. Kyrkan såg på häxor som mycket farliga och som ett hot. Vilket ledde till de fruktansvärda häxjakterna.

De som räknades som häxor förr i tiden tänkte förmodligen inte på sig själva som det. De var mer ”kloka gummor” som hade kunskap om örter och läkebrygder. Andra pekades bara ut som häxor för att de var annorlunda eller stack ut på något sätt. I dag däremot är det många som ser sig som häxor och har det som sin livsstil. Både kvinnor och män. Man kan väl beskriva en häxa som en som utövar magi på olika sätt. Genom rituler, andekontakt, healing och att hålla på med läkeörter och meditation. Häxor lever i samklang med naturen och djuren. De tillber olika gudar och gudinnor. Som häxa kan man både vara kristen eller hednisk eller ha någon annan trosriktning. Det handlar bara om olika sätt att närma sig magin. Vissa häxor är endast naturdyrkare och ser planeten som ett levande väsen och deras uppgift är att skydda den. Jag anser inte att man kan dela upp folk i ”äkta” eller ”falska” häxor. Det handlar enbart om hur varje person ser på livet och sig själv. Känner du att du är en häxa, så är du en också! :)

Folk som tillhör religionen Wicca kallar sig ofta för häxor. Religionen grundades av engelsmannen Gerald Gardner i början av 1900-talet. Men tron inom Wicca kan spåras tillbaka till förkristen tid. Vissa blandar ihop Wicca med Satanism. Kanske för att båda religionerna använder pentagrammet som en viktig symbol. I Wicca har man pentagrammet med en udd pekande uppåt och det står för de fem elementen. (eld, vatten, jord, luft och ande) Inom Satanism har man två uddar uppåt och ett gethuvud placeras ofta i mitten. De två religionerna har absolut inget med varandra att göra.

Wiccas pentagram till vänster och den satanistiska till höger.

Wiccaner tror varken på himmel eller helvete. Anhängare till Wicca tillber Guden (solen och himlen) och Gudinnan (jorden och månen). Dessa två motpoler skapar harmoni och ordning i universum. Moralen inom Wicca går ut på att man kan göra vad man vill så länge det inte skadar någon och att det man sänder ut kommer tillbaka till en trefaldigt. Ont eller gott.

Känner att jag skulle kunna prata om detta hur länge som helst… Okej, men i stället för att göra det ska jag försöka sammanfatta det hela.
Det finns många typer av häxor och förmodligen finns det fler som tänker på sig som häxor idag än förr i tiden.
En häxa är helt enkelt en som ser sig som det och utövar häxkonst på ett eller annat sätt.

Vad tycker ni om häxor?

Är någon av er läsare häxa? I sånt fall får ni gärna berätta lite!

56 svar

  1. Det finns mycket att säga om häxor och häxkonst, både gott och ont, att ta upp det här… ja det skulle bli en hel roman. ;) Har träffat flera under åren som kallar sig mer eller mindre häxor, men de som jag känner är ”äkta” är de som lever med naturen, har väldigt god självinsikt och är närpå synska.

    • Hej Jenny!
      Ja, det finns verkligen mycket spännande om häxor! Jag kände att jag var tvungen att förkorta lite…
      Vem vet, en dag kanske jag skriver någon roman om häxor? Det vore intressant att skriva om i bokform… Hmm *idé*
      Jag har också känt en del häxor. Tycker att det är en spännande livssyn och liv.

    • Vet du, det är en jättebra idé med en roman, och MissMagicGirl vill ju bli författare! (tror jag iallafall…)

  2. Har faktiskt inte läst hela inlägget, för trött, men ska göra det då jag själv anser mig vara en ”häxa” så är intresserad av ämnet. Men att katter skulle vara demoniska och förknippas med satan är ju en kristen bild av det hela och inte alls något som häxor vill bli förknippade med då vi inte ens tror på de kristnas satan…

    Men det kanske du har skrivit senare iof har inte läst så mycket mer. Men tyvärr har kyrkan sett till att det förkristna som häxorna också kallades blev förknippade med ondska vilket är en mycket sned bild av dem.

    • Hej Hatchepzut!
      Jag vet! Det är upprörande hur mycket av de gamla natur religionerna som den kristna kyrkan har förstört och omvrängt.
      Det är verkligen en sned bild av häxor som du skriver. Jag skriver också om det längre ned i inlägget…
      Spännande att du är häxa! Är du Wicca också eller bara häxa?

  3. Hej!
    Jag tycker det ät häftigt med häxor, alltså sådanna som lever i nutid =) Jag ser mig själv litegranna som en halvhäxa eftersom jag är intresserad av meditation, andekontakt och dylikt! Har samma åsikter som en häxa, att värna om naturen och dess innevånare.
    Håller på att lära mig mer =)
    Själv då, är inte du en häxa?
    kram!

    • Hej Elin!
      Spännande att du är på väg in i häxlivet! Hur länge har du intresserat dig för det?
      Nja, själv har jag aldrig tänkt på mig själv som häxa. Även om jag också är intresserad av andekontakt och meditation och så…
      Och naturen! (Hmm, jag kanske är en häxa trotts allt…)
      Ha, ha ja jag vet inte riktigt! Kanske blir en än dag… :)

  4. HejHej! Tack så mycket för att du skrev ett inlägg om häxor! Detta inlägget gillade jag verkligen!

    Jag har en fråga: Jag vill gärna skriva ut detta inlägget, så att jag kan ha det med mig, om det skulle vara så att du skulle ta bord bloggen. Går det bra?

    • Hej M.M
      Roligt att du blev så nöjd med inlägget!
      Visst får du skriva ut det! Självklart! Jag är bara så glad att du uppskattade det!

      Ha en bra dag! Kram!

  5. Jag kallas för häxa av andra, inte av mig själv. Är inte insatt i nyanligheten eller magiska riter. Kan däremot en massa om naturen, om läkeväxter och så. Pratar med djuren, både tama och vilda. De kommer gärna till mig. Tackar naturen för dess gåvor när jag tar något därifrån. Kanske är det därför. Eller för att folk anser mig vara allmänt jävlig. Nån vårta på näsan har jag inte och mot katter är jag allergisk trots att jag gillar dem mycket. Och de mig.

    • Hej Boman!
      Du låter som en mycket intressant person!
      Jag kan förstå att folk kallar dig häxa. Tycker att du ska ta det som en komplimang. ^_^
      Ska kolla in din fenix-sida nu. Håller med dig om Fenix symbolik. Jag har också hämtat mycket styrka från Fenix som symbol.

  6. Hejsvej tänkte ge dej en liten länk om du vill läsa om historien bakom ”The Blairwitch Project” filmen (som man ju vet inte är äkta) men berättelsen bakom tror jag faktiskt helt klart på när man läst om den( om du nu inte redan läst det:))!Historien går ju så långt tillbaka så därför tror jag att det hänt!! Rättså läskigt!! men du får läsa o se vad du tycker:)!!

  7. O här kommer länken haha glömde ju skicka med den http://blair_witch_facts.tripod.com/

    • Hej Lollo!
      Tack så mycket för länken! Det var både spännande och läskig läsning. ^_^ Jag tror absolut att det finns sanning bakom den.
      Jag gillade de avslutande orden i artikeln också:
      ”The best works of fiction seem to always have one foot in truth. Apparently the human spirit can somehow sense the truths behind it, and in this case, the reality of what is known as spiritual evil.”
      Den fick mig att rysa lite. Samtidigt är det sant. De uppdiktade historierna som blir mest populära är just de som har grund i verkliga händelser.
      Intressant historia som sagt. Ska ta reda på mer om den.

  8. Du… hur går det med skrivandet och mailandet? :)

    • Hej Jenny!
      Skrivandet går bra… mailandet ska vi inte gå in på… Ha, ha :)
      Har just åkt upp till Lappland igen för att fira en släktings födelsedag.
      Just nu är jag ganska borta. Typ sömnbrist fast jag sovit en massa…:-o
      Men när jag är mer vaken så berättar jag mer för dig per mail! :)

  9. Hehe ja du kanske är det!
    Man vet aldrig riktigt =) Jag har nog börjat intressera mig för häxlivet sen jag upptäckte Beccus karlavagn, en sida där en tjej skriver om allt som har me det att göra! Hon är häxa och skriver om allt vad det innebär.
    Väldigt intressant!
    Sen tog jag upp mitt intresse för det paranormala för några år sedan och kom in på det ämnet på nått sätt.
    Magi is the shit!

    • Hej igen Elin!
      Åhå Beccus Karlavagn! Jag älskar den sidan! Har den bokmärkt och surfar runt där ibland och myser!
      Tycker att den är fantastiskt välgjord och innehåller mycket intressant. Verkligen en inspirerande sida!
      Jag antar att jag också är en halvhäxa.
      Jag håller fullkomligt med dig! Magi is the shit! (vänta, det lät inte lika bra när jag sa det eftersom ”magic” är mitt alias… He, he men jag menar precis som du ”magi” och inte mig själv! Ha, ha :))
      Ha det bra och tack för att du berättade lite!
      Kram M.

  10. Men hej,

    Vad roligt att du finns här på Wp nu.

    Jag gillar häxor och Wicca är intressant.. Någon har sagt att jag måste ha varit häxa en gång för att jag har lite magiska krafter :D Vet inte om det stämmer, precis :roll:

    Kram

    • Hej Madonnan!
      Ja, jag trivs så bra här på wp! ^_^
      Jag är också mycket intresserad av häxor och wicca. Känner inte att jag kan kalla mig själv häxa dock… Kanske en dag… :)
      Magiska krafter huh? Spännande! Du får jättegärna berätta lite. Vad var det som fick din bekant att säga det?

      Ha det magiskt!

      Kram!

  11. Nja, jag kan för lite om sånt. Men jag fick för en tid sedan höra att en häxa satt svart magi på mig. Förmodligen på beställning från någon annan. Vem vet jag inte. Hur som helst, jag fick ialla fall hjälp att bryta det. Tycker det är sjukt om det verkligen är så att det finns en massa människor (häxor) här i landet som ägnar sig åt svartkonst mot betalning och skickar olycka på andra. Kloka gummor, som också kallas häxor ibland, har jag däremot respekt för.

    • Hej Eva!
      Fy så obehagligt! Jag har hört om folk som blivit utsatta för det.
      Men i vissa fall så tror jag att den som säger att den kan bota förbannelsen är den som hittar på att den finns. För att tjäna pengar…
      Fast den som hjälpte dig kanske inte tog betalt? Obehagligt hur som helst. Men jag tror ändå (och hoppas) att de flesta häxor därute ägnar sig åt vit magi.
      Kloka gummor har jag också stor respekt för. Känner en som gett mig många bra råd.

  12. Wicca finns i olika klaner eller ”coven” där finns en sk prästinna/präst som ett ”överhuvud”.
    Är inte med i ett sådant…blir för mycket sekt av det för min smak, utan jag kallar mig solitär häxa.

    • Hej Susannne!
      Då har jag blivit felinformerad. Ändrade det i inlägget nu. ^_^
      Nä, jag kan förstå hur du menar med sekt känslan… Solitär häxa låter mycket snyggt måste jag säga också!

  13. Hejsan Magic girl, intressant inlägg. Jag brukar kalla mig för häxa då jag tror att alla kan lära sig att utöva magi, Ändra formen i all energi. Jag är inte med i någon coven. När jag började läsa och vildhäxor och wicca gick jag i femman och då ville jag inget annat än o vara medlem och bli initierad. När jag sedan fyllde 18 (som var åldersgränsen) så kändes wicca för mycket religion och ja sekt som någon skrev. Så jag valde att bli solitär häxa. Jag respekterar naturen och tror på element och att månfaserna påverkar oss….

    Ja det va lite om mig… ska inte skriva för långt. Kanske blir ett inlägg nu när jag känner mig så inspirerad att berätta :) Tack! kramar

    • Hej Lesly!
      Tack för dina fina kommentar. Roligt att få höra lite om din syn på häx- och wicca livet.
      Jag förstår hur du menar. Jag skulle också heller vara en solitär häxa. Det känns som att häxa mycket handlar
      om självständighet också. Att gå sin egen väg och se saker ur sitt eget perspektiv.

      Om du gör ett inlägg om detta så ser jag verkligen fram emot att läsa det! ^_^

  14. JAG ÄLSKAR DIN BLOGG!
    den är så anorlunda!
    och så intressant!

    Hoppas du har en bra söndag

    • Hej!
      Tack så mycket! Vad roligt att du tycker det! ^_^
      Har haft en bra Söndag. Har befunnit mig på resande fot mellan Lappland och Stockholm hela dagen. :)
      Har varit på semester i Lappland en hel vecka och är nu hemma igen. Har varit jättekul men det känns bra att återvända hem igen.
      Har massa bloggar-inspiration nu… :)
      Ha en bra fortsatt kväll!

  15. Japp… ja är en häxa(halv) mamma är en häxa(healing häxa) och sen så har hon några häx kompisar(gamla gummor), det läskiga med en av dom där gummorna är att hon har ett gult öga… då menar jag varg gult! (Henke går iväg och viskar för sig själv)”Jag måste fråga mamma hur man utför healing!”

    • Hej Henke!
      Oh spännande! Healing har jag hållit på med enda sedan jag var liten. Min mormor är också mycket bra på det.
      Ja, du får be din mamma ge dig lite healing-kunskap!
      Låter väldigt häftigt att ha ett gult öga. När jag var lite önskade jag att jag haft ett öga i någon annan färg. Det hade varit coolt. :)

  16. Häxor…. hmm, jo, idag är det väl så att det kanske är lite häftigt…. Jag skulle nog hellre vilja vara ”klok gumma” isf… Men tyvärr hann min mormor dö innan jag hann lära mig särskilt mycket. Så om du ,eller de som läser, vet någon som vill ha en lärjunge för att kunna bli ”klokare” hör gärna av er…. Naturen är full av läkande medel och andra hjälpmedel…Och jag vill kunna ta del av dem….Mvh W

    • Hej Wadyr!
      Ja, man kan ju kalla sig det man känner sig mest bekväm med.
      Synd att din mormor inte hann lära dig så mycket. Men om du har detta intresse så är jag säker på att du kan lära dig en hel del på egen hand också.

  17. jag ser mig själv som en häxa ibland, jag bär nästan alltid pentagram, jag hör till wicca. och har nästan alltid med mig en amulet och genomför ritualer när jag kan.

  18. Har ju aldrig hållit på med häxkraft, men jag dyrkar både natur och djur och jag tror på det där om månen(Gudinnan) och solen (Guden), och det trefaldiga.Jag är kanske inte synsk men jag kan HÖRA sådant andra inte hör.

  19. Hej! :)

    Gud vilken fin blogg & gud vad spännande med Wiccan/häxa, jag vill också bli medlem om det vore ju skit kul :D

    hur gör man? kramar

    • Hej Louise!
      Wicca är ju en nyhednisk religion. Om du känner att det är en tro och livsstil som passar dig så finns det många sätt att gå in för det.
      Det finns de wicca som tillhör olika sorters församlingar och sen finns det dem som arbetar själva och kallar sig för solitär-häxor.
      Sen finns det de häxor som inte tillhör wicca men som är intresserade av magi och de tidiga för-Kristna religionerna.
      Om detta tilltalar dig så är det bästa nog att läsa på lite och se vad som tycks passa dig. Jag pratade lite om dessa ämnen i ett radio-program jag var med i häromdagen.. Det går att ladda ner på min bloggs första sida just nu. :)
      Tack så mycket för att du gillar min blogg!
      Kram!

  20. jag är ju en häxa men hur ska jag göra för at trolla ??? :D

  21. Hej! Jag är lite intresserad av övernaturliga saker, myter mm och tycker att din blogg är jättebra! Kan sitta och läsa hur länge som helst känns det som ^^

    Jag ville bara tipsa om en bok: ”Tonåringens överlevnadsguide” av Marina Baker, en modern häxa. Där står en massa om religionen Wicca! (Hon skriver det aldrig rakt ut men jag förstår nu att det måste vara det hela boken handlar om).

  22. Hej!
    Jag gillar helt klart din vackra beskrivning om häxor och magin ^^ Jag själv ÄLSKAR naturen, katter (trotts att jag är allergisk) och har faktiskt lite böcker om just magi, magiska ritualer, olika kalendarium för häxor/trollkarlar och lite annat smått och gott n_n Jag läser i handen, tarot men är bäst på att läsa energier, både från levande och ike levande (alltså kvarvarande energier från de som gått bort) m.m.
    Jag håller helt klart med dig om att känner man sig som en häxa är man klart det. n_n
    Kram Milla

    • Hej Milla!
      Tack så mycket!
      Du låter som en mycket speciell och intressant person!
      Låter mycket spännande att du kan läsa av energier. Gör du det professionellt eller bara privat?
      Kram!

  23. hej, jag vet inte vad jag ska kalla mig, men kanske en halvhäxa då jag e synsk och kan då komminicera med andar samt se dom.
    Jag kan även påverka vad som ska hända och allt detta e normalt för mig för jag har då alltid varit så här, så skulle nog kalla mig häxa :)
    Dock har jag inte vågat gå ut med detta för jag e rädd folk kommer tycka jag e konstig och annerlunda, bara min släkt och närmaste vänner vet om det men jag önskade att jag hade haft modet att gå ut offenligt :(

    • Hej Frida Sofie Hallengren!
      Fantastiskt! Det måste vara otroligt att ha sånna förmågor. Vad spännande!
      Tycker egentligen inte att man behöver gå ut med det inför alla. Det är ju något ganska personligt.
      Jag väntar ofta ganska länge innan jag pratar andlighet osv med folk jag möter. Det är ju något ganska personligt och jag vill gärna känna att det är någon jag verkligen kan lita på innan jag gör det.
      Att du kan dela det med din familj och närmaste vänner räcker långt. Det är ju egentligen de som är viktigast.

  24. Hej, jag ser mig som en, vad kan man kalla det… Halv häxa (?) så jag e synsk så kan då kommunicera samt se andar, detta e något som går i släkten. Jag kan även påverka föremål runt mig och vad som ska hända…
    Detta var tagit mig jätte lång tid att hantera men för mig e det normalt, men jag håller det hemligt, bara min släkt och närmaste vänner vet om då omvärlden tycker det e konstigt. Jag har haft vänner som har slutat ringa eller sms när dom har fått reda på det :(
    Men ÄLSKAR din blogg och följer den nogrannt :D

    • Hej Darksinks!
      Jobbigt att folk reagerat så negativt. Det är verkligen tråkigt. Men då var de inte särskilt bra vänner till att börja med…

      Tack för dina snälla ord om min blogg! Det gör mig glad! :)

  25. Jag upplevde ofta när jag var liten att jag svävade ut från min kropp och får oxå då och då oförklarliga smärtor lite överallt… Jag har dessutom fått otroligt ont i huvet ibland, inte migrän, lite mindre smärta en det…

  26. Ja, man kan säga att jag har övernaturliga krafter. Jag utför voodoo vid fullmåne(testa aldrig voodoo hemma själv, eller ens om någon är med!) och jag kan se mig själv utan spegel. Ibland är det läskigt att se vad som händer innan det händer och sådant. Men det är helt okej! Vill ni veta mer så skriv bara det för det är kul att kolla vad ni tror om mig/min släkt!

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 152 andra följare

